Polojasno
19°
Bratislava
Anastázia
30.4.2024
TAKTO ovplyvňujú obaly chuť jedla
Zdielať na
Life

TAKTO ovplyvňujú obaly chuť jedla

Zdroj: Shutterstock

Farby, tvary, baliace a skladovacie techniky, to všetko môže značne ovplyvniť spôsob, akým nám jedlo chutí.

Tí, ktorí si radi doprajú poriadnu porciu šľahačky na gaštanovom pyré, budú určite súhlasiť s tým, že biela farba zvýrazňuje sladkosť. Naopak, ak budete jesť z bieleho taniera, ten sladkosť znižuje. Nemá to nič do činenia s obsahom cukru, takto to vníma náš mozog.

Tím Charlesa Spenca, profesora psychológie na Oxfordskej univerzite zistil, že tá istá jahodová pena sa javí byť o desať percent sladšou, ak ju servírujú na bielom tanieri a nie čiernom. Ten istý výskum potvrdil, že káva sa nám zdá byť dvakrát silnejšia, ale o tretinu menej sladká, ak ju pijeme z bielej šálky a nie priehľadnej. Podobné javy ovplyvňujú aj naše ostatné zmysly. Karamel sa nám zdá byť o desať percent horkejší, ak pri jeho ochutnaní počúvame hudbu s hlbokými tónmi.

Žiadna novinka

To, že obal ovplyvňuje chuť jedál, nie je nový poznatok. Americký tovaroznalec W. A. Dwiggins už v 20. rokoch minulého storočia tvrdil, že naše tráviace šťavy sa nespúšťajú iba pohľadom na jedlo.

Rovnako silný vplyv má aj pohľad na kartón tovaru, na ktorom sa nachádzajú priečne červeno-biele pruhy.

O tom vie určite viac aj spoločnosť Coca-Cola, ktorá v roku 2011 odštartovala kampaň za záchranu ľadových medveďov. Jej súčasťou boli biele plechovky s nápojom. Produkt museli okamžite stiahnuť z trhu, pretože zákazníci sa začali sťažovať, že Coca-Cola zmenila recept nápoja. Zdala sa im menej sladká, než v červenej plechovke.

Odvtedy už aj laboratórne výskumy potvrdili, že červenú farbu si automaticky spájame so sladkou chuťou.

Jeden výskum dokázal, že slané kukuričné pukance nám pripadajú byť sladšie, keď ich jeme z červenej misky. Ďalší výskum priniesol iné výsledky. Dokázal, že syrová torta nám pripadá byť o dvadsať percent sladšia, ak je podávaná na okrúhlom a nie hranatom (ale bielom) tanieri. Takže tieto vplyvy existujú – len nevieme ako ich využiť.