Polojasno
19°
Bratislava
Dobromila
28.10.2024
Revolučné auto: Prešlo 2 500 km s iba 1 kg vodíka!
Zdielať na
Tech

Revolučné auto: Prešlo 2 500 km s iba 1 kg vodíka!

Zdroj: YouTube/Eco Runner Team Delft

Vozidlo vytvorilo Guinnessov rekord, ale zatiaľ nie je na trhu.

Tím študentov z Technickej univerzity v holandskom Delfte prekonal rekord so svojím vlastnoručne zostrojeným vozidlom na vodíkový pohon, čím prekonal doterajšieho držiteľa rekordu, francúzsku spoločnosť ARM Engineering, z roku 2022. Predchádzajúci rekord bol dosiahnutý s upraveným vozidlom Renault Zoe na pretekárskej trati vo Francúzsku, kde sa vodiči počas troch dní striedali v jazde od skorého rána do neskorého večera, aby dosiahli požadovaný výkon a nakoniec na jedno nabitie vo vozidle s palivovými článkami prešli 2 055,68 km.

Vozidlo Eco-Runner Team Delft prešlo o niekoľko stoviek kilometrov ďalej a prešlo 2488,456 kilometra s použitím menej ako jedného kilogramu vodíka. Test opäť trval niekoľko dní a prebiehal od 9.00 h ráno 23. júna do rána 26. júna na okruhu Immendingen v Nemecku. Počas tohto času 11 členov tímu jazdilo s vozidlom v dvojhodinových turnusoch spolu 71,5 hodiny. S týmto výkonom sa prototyp Eco-Runner XIII v súčasnosti považuje za najvýkonnejší automobil (alebo prototyp automobilu) na vodíkový pohon, ale vozidlo bolo špeciálne optimalizované na dosiahnutie tohto cieľa, pričom vzhľad a pohodlie zohrávali pri návrhu druhoradú úlohu.

Predchádzajúce verzie jedinečne vyzerajúceho vozidla mali len tri kolesá, neskôr však pribudlo štvrté, pričom exteriér zostal v priebehu rokov podobne jedinečný, hoci na rozdiel od prvých modelov najnovší vývoj dodal vozidlu Eco o niečo podobnejší vzhľad. Dĺžka vozidla sa zmenšila, kabína sa stala výraznejšou a rôzne verzie mohli na jedno nabitie prejsť čoraz dlhšie vzdialenosti. Aj napriek tomu sa s vozidlom nejazdí ľahko, sotva sa doň zmestí dospelý človek a maximálna rýchlosť sa ani zďaleka nepribližuje rýchlosti bežného auta: Eco-Runner XIII dosiahne len 45 km/h.

Takže zatiaľ čo sériovo vyrábaný nástupca prototypu XIII sa do ulíc zatiaľ nedostane, tím na TU Delft pokračuje v práci na vývoji vodíkového pohonného systému. Tvrdia, že autá sa rozhodne menia a musia sa vyvíjať a že tento vývoj sa bude týkať nielen spôsobu ich pohonu, ale aj ich účinnosti.

Súvisiace články