Kečup pôvodne nemal nič spoločné s paradajkami
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si tiež archívne video o obchodnej vojne medzi USA a EÚ
Bez paradajok je kečup nemysliteľný. Kedysi to tak nebolo.
V súčasnosti sa najobľúbenejšia omáčka na svete, kečup, vyrába v mnohých rôznych príchutiach, ale základom všetkých sú paradajky. Na začiatku svojej histórie, v 16. a 17. storočí, však nemal s paradajkami veľa spoločného.
Kečup bol pôvodne čínska fermentovaná rybacia omáčka - jeho názov pochádza z čínskeho názvu kê-tsiap.
Recept na staroveký kečup bol pomerne jednoduchý: ryba sa nasolila niekoľkými kilogramami soli, potom kvasila v sude - často s mušľami a najrôznejšími koreninami - najmenej šesť mesiacov a výsledná šťava bola samotným kečupom.
Do Európy sa dostal koncom 17. a začiatkom 18. storočia prostredníctvom britských a holandských námorníkov obchodujúcich s juhovýchodnou Áziou, ktorí sa po návrate domov snažili napodobniť chuť, štruktúru a hnedastú farbu tejto rybej omáčky. Prvý známy západný recept na kečup bol uverejnený v Londýne v roku 1727 v knihe Elizy Smith The Compleat Housewife (Úplná žena v domácnosti), ktorá je zbierkou poznatkov o domácnosti, a ani v nej nenájdete paradajky, pretože ingrediencie boli sardely, cibuľa, ocot, biele víno, sladké korenie, korenie a citrónová kôra. Chuť mohla byť podobná worcesterskej omáčke.
Prvý známy recept na paradajkový kečup uverejnil v roku 1812 americký vedec, lekár a záhradník James Mease a obsahoval paradajkový pretlak, korenie a brandy, ale napríklad žiadny ocot ani cukor, a v čase, keď sa k nemu dostali paradajky, mal červenú/jasne červenú farbu.
Svoju súčasnú chuť získal v roku 1876, keď potravinárska spoločnosť Nemca Henryho J. Heinza pridala do pikantného a slaného paradajkového základu ocot a (hnedý) cukor, aby vyriešila problém dlhodobého uchovávania a vyvážila chute.
Heinzov kečup sa stal základnou zložkou hamburgerov, hot-dogov a hranolčekov, ale aj jednou z najobľúbenejších omáčok na svete. Podľa článku v magazíne History sa v súčasnosti ročne predá viac ako 650 miliónov fliaš a pohárov tejto omáčky.
Spoločnosť Heinz bola tiež priekopníkom v používaní priehľadných sklenených fliaš, ktoré boli pôvodne navrhnuté tak, aby zákazníci lepšie videli, čo kupujú.