Lacoste: Krokodíl, ktorý nepozná ľútosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Lacoste / Fouli Elia
V komediálnej dráme Dobrý ročník (2006) od Ridleyho Scotta, sa nachádza nasledujúca scéna. Russell Crowe stvárňujúci anglického makléra, si zahrá tenisový zápas s pupkatým francúzskym vinárom Didier Bourdonom. Angličan pred zápasom ukáže prstom na vavrínový veniec na svojej polokošeli a hrdo zahlási: Fred Perry. Ani Francúz sa nenechá zahanbiť, otočí šiltovku s logom napred a povie: René Lacoste. Je ťažké za pár sekúnd účinnejšie vysvetliť fenomén týchto dvoch značiek, ktoré okrem životného štýlu, symbolizujú aj dva rôzne národy.
Slávny športovec René Lacoste založil svoju značku na vrchole športovej kariéry v roku 1933. Mal za sebou sedem grandslamových titulov, dvakrát vyhral Davis Cup a viedol svetové rebríčky.
V tenise preferoval taktiku a bol dokonale pripravený na silné aj slabé stránky svojho súpera. Podľa odborníkov stála za jeho úspechom vytrvalosť a nie technika. Aj svoju prezývku získal vďaka húževnatosti. Bol precízny a tvrdý ako krokodíl a na kurtoch nepoznal ľútosť.
René Lacoste, Davis Cup, 1927
Wikimedia
Niektoré zdroje tvrdia, že krokodíl sa jeho logom stal z úplne iných dôvodov. Vraj v roku 1923 pred zápasom Davisovho pohára v Bostone uzavrel stávku so svojím koučom Alanom Muhrom, o koženú tašku z krokodílej kože. O tej sa dozvedela tlač, a keď Lacoste zápas vyhral, istý americký novinár ho onálepkoval prezývkou „aligátor“.
Lacoste voči tomu nemal žiadne výhrady, keďže si v roku 1927 nechal u jedného grafika navrhnúť logo. Kedže odvtedy nosí na svojich dresoch emblém aligátora, môžeme spokojne prehlásiť, že jeho logo vzniklo ešte predtým, než založil svetoznámu značku.
René Lacoste je fenoménom skĺbenia módy a športu. Na konci 19. a začiatku 20. storočia hrávali tenisti zápasy v hrubých flanelových nohaviciach, košeliach s goliermi a príležitostne aj s kravatou. Ich jedinou úľavou bolo, že mohli mať vyhrnuté rukávy. Pre Reného bol tento dres natoľko rušivý, že prišiel s vlastnou verziou tenisového oblečenia.
„Pre zachovanie elegancie je potrebné mať predovšetkým dres, ktorý vyhovuje okolnostiam a situácii.“
Ako prvý vymenil materiál: predtým sa oblečenie vyrábalo z hrubej bavlnenej tkaniny Oxford, ktorú nahradil svetlejšou, tenšou a ľahšou bavlnenou tkaninou Piqué. Zjednodušil golier a skrátil rukávy.
Lacoste
Takto vzniklo úplne nové oblečenie. Tenisová polokošeľa, dnes známa ako Polo, získala pomenovanie po Ralphovi Laurenovi, ktorý ňou nazval celú kolekciu tričiek, ktoré začal distribuovať v roku 1968.
René Lacoste, 1935
Wikimedia
Známy tenista neurobil revolúciu len v oblečení, k jeho menu sa viaže aj viacero inovácií. Vymyslel automatický podávač loptičiek, hliníkovú tenisovú raketu, tlmič vibrácii v rakete a patent hlavy golfovej palice.
„Na vizitke by som mal mať označenie vynálezca!“
René Lacoste - Patenty
Spoločnosť La Chemise Lacoste založila v roku 1933 spolu s André Gillierom, niekdajším majiteľom najväčšej továrne na výrobu pančúch. Okamžite začali s výrobou bieych tenisových polokošiel Lacoste s vyšívaným krokodílom nad srdcom.
Štyria mušketieri, tj. francúzsky tenisový tím. Zprava
Lacoste
Aj keď spoločnosť tvrdí, že bola prvou, ktorá názov svojho brandu umiestnila na viditeľnú časť odevu, nie je to celkom pravda. Na plavkách Jantzen Knitting Mills bolo logo umiestnené už v roku 1921. Dnes je celkom zarážajúce, že od založenia spoločnosti uplynulo takmer dvadsať rokov, kým začali okrem bielych polokošieľ vyrábať aj farebné varianty.
Okrem tenisových dresov vyrábaljú tiež golfové a jachtárske oblečenie, čím sa rýchlo etablovali ako symbol elitnej značky. Nie náhodou ich produkty predávajú aj v sieti obchodov Brooks Brothers.
V Amerike sa im záhadne darí viac ako v Európe. Lacoste už desaťročia patrí medzi popredné značky prominentného štýlu Preppy, aj napriek tomu, že väčšinou ich predaja sa pýšia predovšetkým britské a americké brandy.
Ručne šitá značka krokodíla mala 1200 stehov.
Shutterstock
V roku 1963 prevzal od otca obchod jeho syn Bernard a na jeho čele stál až do svojej smrti v roku 2006. V 60. rokoch vyrobil z Lacoste svetovú značku, ktorá niekoľkonásobne zvýšila svoju produkciu a v 70. rokoch a stala sa jednou z najpopulárnejších značiek v zámorí.
V 80. rokoch sa malý zelený krokodíl objavil na slnečných okuliaroch, parfumoch, šortkách, topánkach, hodinkách a kožených puzdrách. Lacoste si zachováva svoj štatút v 21. storočí aj mimo tenisových kurtov. Jeho tvárou kampane sa nedávno stal Novak Djokovič.
Lacoste