Vieš, kto vymyslel dátum spotreby? Odpoveď ťa isto prekvapí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si tiež archívne video o problémoch s dátumom spotreby.
Objavte, ako vznikol dátum spotreby na mliečnych výrobkoch a aký vplyv má na potravinovú bezpečnosť a spotrebiteľské rozhodnutia.
Nie, to nebol nápad hygienikov ani farmárov.
Za tým, že máš na krabici od mlieka dátum spotreby, nestojí štát, ale vynálezca pasterizácie a chlapík, ktorý chcel ukázať, že jeho mlieko je lepšie než ostatné. Dnes už si bez dátumu nevieme predstaviť ani paštétu – ale všetko to začalo veľmi osobne.
Vojna mliekarov
V 30. rokoch minulého storočia pôsobil v USA istý Capone – a nie, nemyslíme mafiána, ale jeho brata – Ralpha Caponeho, ktorý po konci prohibície investoval do mliečneho biznisu.
Aby presvedčil ľudí, že jeho mlieko je čerstvé, začal na fľaše tlačiť dátum plnenia.
Zákazníci to zbožňovali. Vedeli, čo pijú, a začali sa pýtať:
„A prečo to nemajú aj ostatní výrobcovia?“
Dátum ako marketingový ťah
Capone tým vlastne prinútil konkurenciu hrať podľa nových pravidiel.
Dátum plnenia sa stal znakom dôveryhodnosti – a zakrátko sa z neho stal štandard.
Neskôr sa pridal dátum spotreby, teda čas, dokedy je výrobok bezpečný na konzumáciu (dôležité hlavne pri surovom mlieku bez pasterizácie).
A čo dnes?
Dátum spotreby nájdeš na všetkom od jogurtu po bagetu. Lenže podľa odborníkov sa často vyhadzuje obrovské množstvo jedla zbytočne, lebo ľudia berú dátum doslova.
Pritom pri mlieku či masle platí: čuchni, ochutnaj, pozri sa – a až potom rozhoduj.
Mlieko ako história v krabici
Keď si najbližšie kúpiš liter mlieka a pozrieš sa na ten nenápadný dátum, vedz, že za ním je príbeh mafie, marketingu a dôvery spotrebiteľa.
A možno aj dôvod, prečo si dnes čerstvosť meriame na deň presne.