Polojasno
Brigita
8.10.2024
Revolučný objav NASA: Planéta Merkúr ukrýva šialený poklad

Revolučný objav NASA: Planéta Merkúr ukrýva šialený poklad

Pozrite si tiež archívne video o prechode Merkúru pred Slnkom.

Na Merkúre trvá obdobie medzi východom a západom Slnka približne 176 pozemských dní, ale to nie je jediný dôvod, prečo je výnimočný.

Najnovšie simulácie naznačujú, že hlboko pod povrchom Merkúra by sa mohla skrývať 15 kilometrov hrubá vrstva diamantov, ktorá by mohla zaujať nejedného miliardára túžiaceho po peniazoch. Súčasný technologický pokrok ľudstva nám však nedáva reálnu šancu vyťažiť ohromujúce množstvá diamantov, ktoré sa nachádzajú nielen na planéte najbližšie k Slnku, ale aj stovky kilometrov pod jej povrchom.

Zber diamantov z Merkúra je preto zatiaľ len nesplniteľným snom, ale výsledky nedávno uverejnené v magazíne Nature Communications by mohli pomôcť vyriešiť záhady spojené so zložením planéty a jej zvláštnym magnetickým poľom.

Merkúr má magnetické pole, hoci oveľa slabšie ako Zem, ale objav bol pre vedcov nečakaným prekvapením, pretože planéta je malá a zdá sa, že je geologicky neaktívna.

Merkúr má najviac eliptickú dráhu zo všetkých planét Slnečnej sústavy, čo znamená, že jeho vzdialenosť od Slnka sa výrazne mení. Ďalšou zaujímavou vlastnosťou je, že sa veľmi pomaly otáča okolo vlastnej osi: deň trvá 59 pozemských dní, ale rok, keď dokončí plný obeh okolo Slnka, trvá len 88 pozemských dní. To znamená, že doba medzi východom a západom Slnka je približne 176 pozemských dní.

Napriek zvláštnostiam tejto planéty vedci predpokladajú, že pravdepodobne vznikla rovnakým spôsobom ako ostatné slnečné planéty: ochladením horúceho magmatického oceánu. V prípade Merkúra bol tento oceán pravdepodobne bohatý na uhlík a kremičitany, pričom sa v ňom najprv zrážali kovy a vytvárali centrálne jadro, zatiaľ čo zvyšná magma kryštalizovala do centrálneho plášťa a vonkajšej kôry planéty.

Dlhé roky si vedci mysleli, že teplota a tlak plášťa boli dostatočne vysoké na to, aby sa z uhlíka vytvoril grafit, ktorý, keďže je ľahší ako plášť, vyplával na povrch. Štúdia z roku 2019 však naznačila, že plášť Merkúra môže byť o 50 kilometrov hlbší, než sa doteraz predpokladalo. To by výrazne zvýšilo tlak a teplotu na hranici medzi jadrom a plášťom a vytvorilo podmienky, v ktorých by uhlík mohol kryštalizovať na diamant.

Retrográdny pohyb Merkúra zo Zeme je nezvyčajný a zaujímavý pohľad. Táto ilúzia vzniká, keď Zem prechádza okolo Merkúra na jeho obežnej dráhe rýchlejšie, takže sa zdá, akoby sa Merkúr pohyboval po oblohe dozadu.