Vojtech
23.4.2024
Obrovský objav vo vesmíre: Aj vedci ostali prekvapení

Obrovský objav vo vesmíre: Aj vedci ostali prekvapení

Je vzdialený "len" jednu miliardu svetelných rokov.

Astronómom z Európskej vesmírnej agentúry sa pomocou vesmírneho teleskopu Jamesa Webba podarilo odfotografovať špirálovú galaxiu, ktorá vyzerá presne ako Mliečna dráha. LEDA 2046648 je hviezdny systém vzdialený približne 1 miliardu svetelných rokov v súhvezdí Herkules.

Galaxia obsahuje trilióny hviezd a nespočetné množstvo planét. 31. januára zverejnila ESA jej snímku, ktorú organizácia skutočne zhotovila na kalibráciu vesmírneho prístroja. Teleskop bol nastavený tak, aby mohol začať svoju vedeckú prácu. Snímka bola zhotovená 22. mája 2022 pomocou kamery NIRCam (Near InfraRed Camera).

NIRCam je ultravýkonné zobrazovacie zariadenie, ktoré dokáže detegovať dlhšie infračervené vlny produkované svetlom z veľkej vzdialenosti. Takzvaný červený posun sa vzťahuje na predĺženie vlnovej dĺžky svetla: čím ďalej, tým viac sa vlna predlžuje a tým červenšie sa javí. Väčšina škvŕn obklopujúcich LEDA 2046648 sú tiež galaxie, ale na snímke možno rozpoznať aj niekoľko hviezd. Niektoré objekty na snímke sú také staré, že museli vzniknúť približne 300 miliónov rokov po Veľkom tresku.

European Space Agency

​V dolnom strede je špirálová galaxia známa ako LEDA 2046648. Vyzerá ako dvojník veľkej galaxie M31 v Andromede alebo jej dvojčaťa, našej vlastnej galaxie Mliečna dráha - až na to, že galaxia LEDA je od nás vzdialená miliardu svetelných rokov," píše New York Times.

Pred miliardou rokov, keď bolo svetlo z tohto obrazu vyžiarené, sa na Zemi už objavili prvé mnohobunkové organizmy, ktoré si kliesnili cestu po evolučnom rebríčku k rastlinám, rybám, dinosaurom, ľuďom a všetkému, čo nasledovalo.

Vesmír, ako si myslíme, že ho poznáme, vznikol pri veľkom tresku pred približne 13,8 miliardami rokov. Takmer všetky objekty na snímke sú vzdialené galaxie. Predpokladá sa, že niektoré škvrny v pozadí vznikli len 300 miliónov rokov po vzniku vesmíru.

Táto snímka galaxie LEDA bola zhotovená 22. mája 2022, keď astronómovia spolupracujúci s Európskou vesmírnou agentúrou testovali pracovný teleskop, kameru Near InfraRed Camera alebo NIRCam, ktorú ESA postavila a prevádzkuje spoločne s NASA a Kanadskou vesmírnou agentúrou. Dňa 31. januára ESA zverejnila snímku pre verejnosť ako svoj obrázok mesiaca.