Jasno
14°
Bratislava
Anastázia
30.4.2024
Je to oficiálne: Toto v skutočnosti spôsobilo potopenie Titanicu
Zdielať na

Je to oficiálne: Toto v skutočnosti spôsobilo potopenie Titanicu

Pozrite si tiež archívne video s jedinečným pohľadom na vrak Titanicu.

Skutočný dôvod, prečo sa veľký zaoceánsky parník potopil, bol po sto rokoch konečne odhalený.

Príbeh katastrofy Titanicu pozná každý – aj keď len z jedenástimi Oscarmi ovenčeného filmu Jamesa Camerona s Leonardom DiCapriom a Kate Winslet v hlavných úlohách. Za fikciou sa však skrýva hrozná tragédia, ktorá spôsobila smrť viac ako 1 500 ľudí.

Zaoceánsky parník, ktorý bol považovaný za nepotopiteľný, vyplával 10. apríla 1912 na svoju prvú a poslednú plavbu zo Southamptonu. Po opustení írskych brehov sa rýchlosť neustále zvyšovala, 14. apríla loď plávala rýchlosťou 22,75 uzla. Dňa 14. apríla 1912 o 23:40 Titanic narazil na ľadovec a 15. apríla o 2:20 sa potopil v strede Atlantiku.

V priebehu rokov sa okolo katastrofy objavilo mnoho mýtov, teórií a konšpiračných teórií, ktoré sa snažili dokázať, že stratu Titanicu nespôsobil ľadovec alebo ju spôsobil len čiastočne. Vedci a výskumníci Titanicu sa už dávno zhodli na tom, že loď narazila do ľadovca - to už roky nikto nespochybňuje, vo vedeckých kruhoch sa však stále viedli rozsiahle diskusie o tom, či stratu Titanicu nespôsobila len zrážka s ľadovcom, ale či k jeho konečnému zániku na dne oceánu neprispel nejaký vnútorný problém.

Známy výskumník Titanicu, írsky novinár Senan Molony, si prezrel album fotografií, ktoré pred desiatimi rokmi vyhotovil John Westbeech Kempster, hlavný elektrikár v lodenici Harland and Wolff. Tieto fotografie zachytávajú Titanic pri spúšťaní na vodu a vyplávaní. Na niektorých fotografiách je na pravoboku lode vidieť veľkú tmavú škvrnu, ktorá sa tiahne pozdĺž trupu v dĺžke asi 9 metrov. Molony sa rozprával s viacerými odborníkmi na metalurgiu a hutníctvo, odborníkmi na požiar uhlia a výskumníkmi, ktorí poznajú štruktúru Titanicu, aby zistil, čo by mohla byť tmavá škvrna na trupe.

Novinár sa dozvedel, že v uhoľnom sklade medzi kotolňou č. 5 a kotolnou č. 6, ktoré je najbližšie k prove Titanicu, vznikol požiar ešte predtým, ako loď opustila Belfast (kde bola postavená - pozn. red.). Doktor Guillermo Rein, odborník na požiare v uhoľných skladoch, Molonymu povedal, že uhlie sa môže vznietiť samo od seba, a keďže pri tom nevzniká dym ani nič, z čoho by bolo zrejmé, že ide o požiar, pravdepodobne si to všimli až deň pred skúšobnou plavbou.

Požiar bol ututlaný, nevenovala sa mu žiadna vážna pozornosť, ani skutočnosť, že jeden z kuričov, ktorý sa údajne pozeral cez otvory na vypúšťanie uhlia, videl, že priečna deliaca stena odolná voči tlaku je na viacerých miestach preliačená a zdeformovaná. Po umytí a naolejovaní sa vec ignorovala.

To znamená, že Titanic sa plavil s viac ako 2 200 ľuďmi na palube a jedna z priečok, ktoré mali chrániť loď pred úplným zatopením, bola na jednom mieste vážne poškodená požiarom v uhoľnom sklade. A ktorá bola najzadnejšia časť lode, ktorá bola poškodené pri zrážke s ľadovcom? Kotolňa č. 6, ktorej stena bola poškodená požiarom.

SPÔSOBIL POTOPENIE TITANICU POŽIAR?

Molony uverejnil citát z vydania New York Tribune z 20. apríla 1912, v ktorom istý dôstojník, ktorý si neželal byť menovaný, uviedol:

"Podľa môjho názoru zohral pri katastrofe nemalú úlohu požiar, pretože po jeho rozhorení voda, ktorá sa do neho dostala, ľahko roztrhla priečky za horiacim uhlím. Keby bolo uhlie ešte v druhej alebo tretej fáze, keď loď narazila do ľadovca, pravdepodobne by pomohlo priečke odolať deformácii."

Toto tvrdenie potvrdzuje aj svedectvo Hendricksona, jedného z kuričov, ktorí sa zachránili z kotolne č. 5. Ten uviedol, že Titanic sa mohol udržať na hladine ešte hodinu a pol, ale dve hodiny po zrážke bola požiarom poškodená, preliačená priečka prerazená vodou nahromadenou v predchádzajúcich oddeleniach a úplne zaplavila kotolne. To urýchlilo proces potápania.

"Videl som zelené spenené vlny, ktoré sa predierali cez kotly."

- povedal kurič, ktorý katastrofu prežil.

Samozrejme, cestujúci o požiari v kotolni nič nevedeli a počas vyšetrovania po katastrofe sa to úrady snažili zamlčať. Ani lord Mersey, ktorý viedol britské vyšetrovanie, sa o požiar nezaujímal, po celý čas sa snažil odvrátiť od neho pozornosť a oficiálne závery vyšetrovania dospeli k záveru, že požiar v uhoľnom sklade nemá s katastrofou Titanicu nič spoločné. Molony to odmieta akceptovať a tvrdí, že mal na potopení zaoceánskeho parníku veľký podiel, ale väčšina výskumníkov a vedcov sa drží britského vyšetrovania a v súčasnosti sa oficiálne uznáva, že stratu Titanicu spôsobil len ľadovec.

POŽIAR V KOTOLNI TITANICU BOL TÉMOU DOKUMENTÁRNEHO FILMU NA NATIONAL GEOGRAPHIC.

Súvisiace články