NASA predstavila "nový Concorde": Zmení budúcnosť letectva?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: NASA
Pri veľkolepom odhalení predstavili NASA a spoločnosť Lockheed Martin konečnú verziu lietadla X-59, ktoré je navrhnuté tak, aby prekročilo rýchlosť zvuku bez sonického tresku, pričom jeho nos má dĺžku 11,5 metra. Ak sa to podarí, nadzvukové lety by sa mohli obnoviť aj nad obývanými oblasťami.
Pri veľkolepom odhalení predstavili NASA a spoločnosť Lockheed Martin konečnú verziu lietadla X-59, ktoré je navrhnuté tak, aby prekročilo rýchlosť zvuku bez sonického tresku, pričom jeho nos má dĺžku 11,5 metra. Ak sa to podarí, nadzvukové lety by sa mohli obnoviť aj nad obývanými oblasťami.
Významným dňom v dejinách letectva bude 12. január 2024, keď NASA v plnej kráse predstavila svoje nadzvukové lietadlo, ktoré niekoľko rokov vyvíjala spoločne s americkou spoločnosťou Lockheed Martin a ktoré je známe aj ako "nový Concorde".
Ide o X-59. Prezentácia, ktorá bola vysielaná naživo a bola veľmi slávnostnou a radostnou udalosťou. Viacerí rečníci pochválili inžinierov oboch spoločností a zdôraznili, že X-59 je významným míľnikom, ktorý posúva hranice letectva.
Hviezdou programu bolo, samozrejme, samotné lietadlo a z prezentácie nevyplynuli žiadne nové informácie - vlastnosti X-59 už boli verejnosti odhalené a v auguste 2023 bola predvedená ukážka lietadla. Teraz v kalifornskom konštrukčnom závode spoločnosti Lockheed Martin debutoval konečný vzhľad lietadla.
Samozrejme, môže sa vynoriť otázka: prečo je taká veľká vec mať v roku 2024 nadzvukové prúdové lietadlo, keď to kedysi koncom 60. rokov dokázal Concorde?
Odpoveď spočíva v sonickom tresku - zvukovom efekte, ktorý nadzvukové lietadlá vytvárajú, keď prekročia rýchlosť zvuku. To bol problém Concordu a v roku 1973 boli nadzvukové rýchlosti nad pevninou zakázané.
V tomto prípade prichádza na rad lietadlo X-59, ktoré dokáže prekročiť rýchlosť zvuku takmer bezhlučne, alebo aspoň nie hlasnejšie ako zabuchnutie dverí auta. Samozrejme, nejde o prepisovanie fyzikálnych zákonov, ale o prácu inžinierov, ktorí ho navrhli: na prednej časti stroja je namontovaný 11,5 (!) metra dlhý nos, ktorý sa snaží utváraním rázových vĺn dosiahnuť tichší prechod rýchlosti zvuku cez zem.
Dlhý nos bol charakteristickým znakom už Concordu, aj keď nie v takom rozsahu - jednou z vlastností lietadla bolo, že jeho špicatý nos sa dal pri pristávaní sklopiť, čo pilotom pomáhalo pri viditeľnosti.
Teraz sa piloti lietadla X-59 nebudú musieť starať o to, koľko vidia z čelného skla vďaka 11-metrovému nosu - keďže na lietadle nebude. Samozrejme, nebudú lietať naslepo, pretože bez čelného skla bude pilotom na monitoroch v kokpite zobrazovať to, čo je pred nimi, systém nazvaný External Vision System (XVS). A navigácii - ako v každom inom lietadle - okrem vizuálneho systému pomáha aj množstvo ďalších vecí.
Námestníčka riaditeľa NASA Pamela Melroy, ktorá predtým pôsobila ako astronautka, na podujatí zdôraznila, že mala o lietadle spočiatku pochybnosti, najmä preto, že nemá čelné sklo smerujúce dopredu. Teraz sa však domnieva, že tento smer by mohol spôsobiť revolúciu v konštrukcii lietadiel a že túto technológiu kamery by mohli využívať aj iné lietadlá.
Lietadlo je pripravené na let a bude sa testovať aj nad niektorými obývanými oblasťami Spojených štátov, konkrétne na zber údajov od ľudí o zvukových efektoch. Mohla by to byť predohra k zmenám spomínaných predpisov, ktoré zakazujú lietadlám, ktoré môžu letieť rýchlejšie ako je rýchlosť zvuku, lietať nad obývanými oblasťami.
Lietadlo je 30 metrov dlhé, 9 metrov široké a dokáže letieť rýchlosťou približne 1489 km/h - zatiaľ nie je známe, kedy prvýkrát vzlietne, iba to, že sa tak stane "čoskoro".