Jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Nastupuje nový trend: TOTO má nahradiť deti v školách
Zdielať na
Tech

Nastupuje nový trend: TOTO má nahradiť deti v školách

Zdroj: No Isolation

Nórska spoločnosť navrhuje roboty, ktoré by sa objavili v školách namiesto detí, ktoré zostali pre chorobu doma. Systém sa už používa v Nemecku a Spojenom kráľovstve.

Joshua Martinangeli, sedemročný žiak základnej školy v nemeckom Berlíne, nemôže chodiť na vyučovanie pre vážne ochorenie pľúc, no napriek tomu nevymeškáva vyučovanie, keďže sa medzi svojimi spolužiakmi objavuje každý deň v podobe robotického avatara. Hoci malý robot navrhnutý nórskou spoločnosťou No Isolation má hlavu a oči, nebol špeciálne navrhnutý s humanoidným tvarom, pretože to nie je potrebné na to, aby správne fungoval.

Robot je v podstate nástrojom dištančného vzdelávania, aby ani jeden študent nevypadol úplne zo systému vzdelávania kvôli svojím zdravotným problémom a je to druh hybridného vzdelávania, ktoré sa dá uskutočniť bez toho, aby museli učitelia absolvovať online kurzy. To môže byť užitočné nielen preto, že žiak nevymešká učivo v učebných osnovách, ale aj preto, že izolácia nie je pre deti dobrá.

"Pre deti, ktoré na dlhý čas odídu z výučby v dôsledku faktorov, ktoré nemôžu ovplyvniť, môže osamelosť a sociálna izolácia spôsobiť problémy s vážnymi akademickými a sociálnymi dôsledkami,"

- píše No Isolation.

"Škola nie je čisto o učení a učebných osnovách, je to najdôležitejšia sociálna oblasť v živote dieťaťa. Práve tu vznikajú vzťahy a životné skúsenosti, ktoré určujú, kým sa staneme."

Avatar rieši túto izoláciu, umožňuje študentom navštevovať hodiny kedykoľvek z domu, pomocou mikrofónov komunikovať so svojimi spolužiakmi a učiteľmi a vidieť svojich priateľov cez kamery. Minimalistická podoba robota má iba dve oči, ktoré učiteľovi naznačujú, či chce študent odpovedať na otázku alebo komentovať tému. Robota AV1 fungujúceho cez 4G sieť je možné pripojiť cez smartfón alebo tablet a dieťa môže ovládať pohyb kamery, takže sa môže voľne rozhliadať po miestnosti. Okrem toho sa nemusí vzdať ani hrania či rozhovorov počas prestávok, pretože stroj je možné pre jeho malé rozmery a hmotnosť jednoducho prepravovať.

Podľa No Isolation bol robot v roku 2020 v rámci projektu AV1 použitý už 20 tisíc školských dní. V Spojenom kráľovstve stroj testovalo najmenej 648 žiakov, z ktorých 90 bolo rozdelených medzi školy.

No Isolation

​Čo môže byť problémom, keď sa v triede objaví stroj vybavený kamerou, je zaručenie ochrany osobných údajov. Tie sa spoločnosť snažila vyriešiť zavedením bezpečnostných opatrení, ako používanie na základe hesla, čo znamená, že iba dieťa ovládajúce avatara pozná heslo do robota, okrem toho nemá možnosť nahrávať obrázky a tiež má zakázané robiť screenshoty.

Používanie prístroja na teleprezenciu je počas posledných rokov mimoriadne aktuálne. Organizácia No Isolation ale nezačala skúmať spôsoby, ako zmierniť osamelosť a izoláciu tých, ktorí predčasne ukončia školskú dochádzku, len počas epidémie, ale už pri svojom založení v roku 2015. Robia to pomocou takzvanej teplej technológie, ktorá sa na rozdiel od studenej zameriava na budovanie priamych, skutočných vzťahov. Po predstavení avatara AV1 vyvinutého pre choré deti v roku 2016 bol na žiadosť Nórskeho združenia pre boj s rakovinou vytvorený stroj aj pre starších ľudí žijúcich v izolácii, výsledkom čoho je monitor Komp, ktorý umožňuje ľuďom, ktorí majú odpor k technológiám a majú problémy s používaním sofistikovanejších zariadení, otvárať komunikáciu na digitálnom zariadení.

No Isolation

​Počas epidémie Covid-19 chýbalo v Spojenom kráľovstve minulý rok na vyučovaní milión detí.