Jasno
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Grécky SP Automotive predstavil Chaos, ultracar s výkonom cez 3000 koní
Zdielať na
Tech

Grécky SP Automotive predstavil Chaos, ultracar s výkonom cez 3000 koní

Zdroj: SP Automotive

Najvýkonnejší Chaos si brúsi zuby na niekoľko rýchlostných rekordov, v ponuke však bude aj slabšia verzia.

​Grécka spoločnosť Spyros Panopoulos Automotive, skrátene SP Automotive, nedávno predstavila dlho očakávaný hyperšport Chaos, označovaný ako prvý ultracar na svete, ktorý ponúka zaujímavé parametre a zrejme sa pokúsi obhájiť svoje meno. Teda prinajmenšom vo svojej vrcholnej podobe, označovanej Zero Gravity.

Tá je osadená 4,0-litrovým motorom V10 v kombinácii s bližšie nešpecifikovanou hybridnou pomocou, ktorý dokáže točiť až 12.000 otáčok a ponúkne najvyšší výkon 2.285 kW (3.065 k). Podľa dát zverejnených automobilkou dokáže vrcholný Chaos vystreliť na 100 km/h za 1.8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť by mala byť až 499 km/h.

Pre menej náročných zákazníkov potom SP Automotive ponúkne aj základnú verziu Earth, ktorá však využíva opäť 4,0-litrový motor V10. Ten je ale tentoraz zbavený hybridnej asistencie a naladený „iba“ na 1.528 kW (2.049 k). Na 100 km/h by sa malo vozidlo dostať za 2,7 sekundy, jeho maximálna rýchlosť by však stále mala atakovať 500 km/h.

​Treba však dodať, že parametre vychádzajú z odhadov automobilky. Ostatne aj samotné vozidlo bolo zatiaľ predstavené iba formou sofistikovanej grafiky. Podľa spoločnosti však tento prístup využíva väčšina moderných automobiliek, pretože dáva lepšie vyniknúť kontrastom.

Avšak späť k technike. Obe verzie by mali byť osadené rovnakou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá bude štandardne posielať výkon na všetky štyri kolesá. Tá by pritom mala mať priemer 22 palcov a vznikajú na 3D tlačiarni. Za kolesami sa potom ukrývajú masívne brzdové kotúče s priemerom 428 a 416 mm.

Spoločnosť zatiaľ neuviedla, kedy plánuje spustiť výrobu. Napriek tomu už spomenula, že najvýkonnejšie verzie si brúsia zuby na väčšinu existujúcich rýchlostných rekordov v mnohých oblastiach. Na Nürburgringu sa pokúsi poraziť Porsche 911 GT2 RS, v maximálnej rýchlosti chce pokoriť vozidlo SSC Tuatara a v pláne je pokoriť aj rekord v šprinte na ¼ míle, ktorý drží Rimac Nevera.

​Verejne sa už hovorí aj o cenách, ktoré by sa mali pohybovať okolo 14,4 milióna dolárov za výkonnejšiu verziu a 6,4 milióna dolárov za slabšiu verziu. Na automobilku bez histórie či akéhokoľvek renomé sú to veľmi ambiciózne ciele, spoločnosť si však chce zaistiť pozornosť nielen lámaním rekordov, ale aj zapožičaním vozidla do Top Gearu a verejnými prezentáciami.

Výroba každého vozidla by mala prebiehať ručne, v Grécku a za využitia najmodernejších materiálov a technológií. Plánom spoločnosti je potom obmedziť výrobu pre každý kontinent na iba 20 vozidiel, pričom ročná produkcia by mala zahŕňať údajne 15 až 20 kusov. Prvý zákaznícky kúsok sa potom očakáva v priebehu budúceho roka.

 

Súvisiace články