Skoro jasno
Ľudmila, Ľudomila
16.9.2024
Vďaka vyhynutiu dinosaurov dnes máme víno: Tvrdia vedci

Vďaka vyhynutiu dinosaurov dnes máme víno: Tvrdia vedci

Pozrite si tiež archívne video o tom, či mali dinosaury pery.

Americkí vedci našli v Južnej Amerike skamenené semená hrozna, ktoré jasne dokazujú, že táto rastlina mala veľký súvis s vyhynutím dinosaurov.

Je možné, že ľudská kultúra by bola úplne iná, keby dinosaury nevyhynuli. Samozrejme, nastáva otázka, či by ľudstvo vôbec existovalo, keby do Zeme v určitom okamihu nenarazil obrovský asteroid, ale to je už iný príbeh. Zaujímavejšie je, že v Kolumbii, Paname a Peru našli vedci skamenené semená hrozna, ktoré rozprávajú o histórii tejto rastliny.

Vek skamenených semien je 19 až 60 miliónov rokov, uvádza CNN. Je to dôležité, pretože asteroid zasiahol Zem približne pred 66 miliónmi rokov, čím vyhubil dinosaury a dal možnosť iným rastlinám a živočíchom ovládnuť planétu. Podľa štúdie uverejnenej vo vedeckom časopise Nature Plants je jedno z novoobjavených semien príkladom najstaršieho výskytu hrozna na západnej pologuli.

Podľa Fabiany Herrera, vedca z Field Museum v Chicagu a hlavného autora štúdie, sú teraz nájdené semená len o niekoľko miliónov rokov mladšie ako tie, ktoré vedci našli vo východnej polovici planéty. Je to dôležité, pretože to dokazuje, že po vyhynutí dinosaurov sa rastliny naozaj začali šíriť po celej planéte. A keďže ľudská kultúra je už tisícky rokov spätá s vínom, kataklizma bola veľmi dôležitou udalosťou v dejinách ľudstva.

Najstaršie semeno hrozna, ktoré sa kedy našlo, sa našlo v Indii a jeho vek sa odhaduje na 66 miliónov rokov. Herrera začal hľadať skamenené hroznové semená na západnej pologuli, čo bola veľmi náročná úloha, pretože tam takýto artefakt ešte nikto nikdy nenašiel. So svojím tímom napokon v roku 2022 našiel v Andách prvé, ktoré by mohlo byť staré 60 miliónov rokov, čím by sa stalo najstarším na našej planéte.

Novoobjavený druh dostal meno Lithouva susmanii. Následne bolo objavených ďalších deväť podobných nálezov a po tom, čo sa tímu podarilo spojiť semená s modernými lianami, si uvedomili, že niečo umožnilo rastlinám rozšíriť sa.

Čo to však má spoločné s dinosaurami?

Vedci sa domnievajú, že lesy boli v ére dinosaurov oveľa otvorenejšie, pretože obrovské tvory rúcali stromy. Po ich zániku sa však koruny stromov uzavreli, takže k zemi sa dostalo len veľmi málo svetla. Tu mali výhodu popínavé rastliny, ktoré sa mohli dostať do korún stromov a získať slnečné svetlo. Vedci sa domnievajú, že v tomto období sa objavili prvé liany.

Zároveň vtáky a cicavce pomohli semenám hrozna rozšíriť sa na väčšie územie.

Nie je jasné, prečo vinič zo Strednej a Južnej Ameriky zmizol, ale je jasné, že to bola veľmi odolná rastlina, ktorá sa snažila prežiť a prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam.

Herrera plánuje v budúcnosti hľadať ďalšie príklady fosílnych rastlín, ako sú slnečnice, orchidey a ananásy, aby zistil, či existovali v dávnych tropických pralesoch.