Oblačno
26.4.2024
Je Medzinárodná vesmírna stanica obrovský podvod? Konšpirátori ukazujú dôkazy

Je Medzinárodná vesmírna stanica obrovský podvod? Konšpirátori ukazujú dôkazy

Zdroj: Shutterstock

Mnohí tvrdia, že dôkazy sú jasné a vedci si nevedia rady s ich vysvetlením.

Nedávno sa objavila nová šokujúca teória, podľa ktorej Medzinárodná vesmírna stanica (ISS) v skutočnosti nie je tam, kde by mala byť. V skutočnosti ani neexistuje v podobe, v akej ju poznáme, je to len obrovský, dobre zorganizovaný podvod a nemali by sme mu veriť, dokonca aj zverejnené snímky sú falošné.

Táto veľmi odvážna hypotéza tvrdí, že ISS, ktorá obieha okolo Zeme už viac ako dve desaťročia, je v skutočnosti tajné "filmové štúdio" postavené na tajnom mieste pod vodou s hollywoodskymi nárokmi. V temných zákutiach sociálnych médií o tom používatelia horlivo diskutujú, komentáre sa objavili dokonca aj na facebookovej stránke Futurism, ktorá na túto tému uverejnila článok.

Vo videách, ktoré kolujú po internete, konšpirační teoretici predkladajú podľa nich nevyvrátiteľné "dôkazy": napríklad údajné vzduchové bubliny astronautov pri výstupe do vesmíru alebo skryté drôty a popruhy, ktoré nosia členovia posádky, keď sa vznášajú okolo stanice. Tvrdia, že ostatné detaily sú len šikovne skomponované trikové zábery vytvorené pomocou zeleného pozadia a počítačovej grafiky.

​NASA tieto teórie, samozrejme, dôrazne odmieta. Sandra Jones, hovorkyňa NASA v Houstone, uviedla:

"Nikdy sme nepoužívali rekvizity, zelené pozadia, drôty alebo simulované podvodné zariadenia namiesto operácií na vesmírnej stanici v reálnom čase."

Tiež sa dá čudovať, prečo by to všetko NASA robila. Ak by predstierali cestovanie do vesmíru, neurobili by to trochu vzrušujúcejšie, namiesto toho, aby ukazovali život na Medzinárodnej vesmírnej stanici, ktorý sa bežným ľuďom zdá trochu nudný? Je ťažké pochopiť dôvody, prečo by sa popredná svetová vesmírna agentúra, ktorá na program vesmírnej stanice vynakladá približne 3,1 miliardy dolárov ročne, namáhala s vytvorením komplikovaného, nie príliš kreatívne vyzerajúceho filmového štúdia a kulís.

Navyše na prijatie takejto konšpiračnej teórie nestačí spochybniť pravosť prezentovaných záberov, ale jej obhajcovia zrejme neveria ani vlastným očiam. Na to, aby ste zo zeme videli vesmírnu stanicu, ktorá za 24 hodín obletí Zem 16-krát, nepotrebujete ani ďalekohľad. ISS je po Mesiaci a Venuši tretím najjasnejším objektom na oblohe, a to vďaka svojej obrovskej veľkosti, reflexným povrchom a blízkosti Zeme.

Niektorí sa domnievajú, že táto šialená skepsa, má hlboké korene v kríze dôvery vo vládu, ktorú v Spojených štátoch ešte vystupňovali udalosti ako Pentagon Papers a atentát na Kennedyho. Nástup sociálnych médií poskytol týmto teóriám pevnú pozíciu v online priestore, čo im umožnilo osloviť nové publikum. Keď sa k tomu všetkému pridajú algoritmy, ktoré zdokonalili spôsoby šírenia teórií, je ľahké pochopiť, prečo dnes pretrvávajú napriek tomu, že sa mnohým zdajú neuveriteľné.

;