Skoro jasno
12°
Bratislava
Terézia
15.10.2024
Posledné slová kapitána ponorky Titan pred implóziou
Zdielať na

Posledné slová kapitána ponorky Titan pred implóziou

Zdroj: Wikimedia/OceanGate

Práve sa objavili nové informácie a bolo zverejnené video vraku.

 Hlbokomorská ponorka Titan sa 18. júna 2023 vydala na tragickú expedíciu, aby sa zblízka pozrela na vrak Titanicu. Počas ponoru došlo v hĺbke približne 3 800 metrov k závažnej štrukturálnej poruche na dne oceánu, ktorá spôsobila deštrukciu trupu, pričom na mieste zahynulo päť ľudí na palube vrátane generálneho riaditeľa spoločnosti OceanGate Stocktona Rusha. Po tejto tragédii námorný priemysel a medzinárodné médiá skúmali príčiny incidentu s cieľom zistiť, čo viedlo k nešťastiu a ako by sa podobným nehodám dalo v budúcnosti predísť.

Počítačová simulácia tragédie:

Titan bol ponorný čln neobvyklej konštrukcie, vyrobený z uhlíkových vlákien a titánu, ale odborníci v oblasti hlbokomorského priemyslu varovali spoločnosť pred možnými nebezpečenstvami ešte pred prvými ponormi. Uhlíkové vlákno je mimoriadne ľahký a pevný materiál, ale jeho použitie v takýchto hĺbkach predstavovalo množstvo technických problémov. Napriek tomu spoločnosť OceanGate nepožiadala o formálnu certifikáciu trupu s tým, že prísne bezpečnostné predpisy a testovanie bránia inováciám. Pri stavbe Titanu spoločnosť tiež unikátne použila ploché okno, ktoré je namiesto tradičného zakriveného dizajnu menej odolné voči obrovským tlakom, ktorým čelí v oceánskych hĺbkach.

Počas expedície organizovanej spoločnosťou OceanGate bol Titan spustený z povrchovej podpornej lode Polar Prince a posádka počas ponoru udržiavala kontakt s hladinou prostredníctvom textových správ. Posledná známa správa, ktorú Titan poslal na povrch, bola: „Všetko je tu v poriadku.“ Následne ponorka uvoľnila dva balasty, potom sa stratila všetka komunikácia a loď okamžite implodovala pod obrovským tlakom vody. Závažnosť tragédie ilustruje skutočnosť, že trosky ponorky sa našli roztrúsené na stovkách metrov morského dna.

Vyšetrovanie okolností katastrofy odhalilo, že nízkotlakové okno Titanu bolo pôvodne navrhnuté tak, aby bolo bezpečné na použitie len do hĺbky 1 300 metrov, ale Titan bol opakovane ponorený do podstatne väčších hĺbok. Po nehode bývalí zamestnanci spoločnosti a odborníci z námorného priemyslu verejne kritizovali vedenie spoločnosti OceanGate za ignorovanie dôležitosti testovania plavidiel a bezpečnostných noriem. William Kohnen, hlavný inžinier spoločnosti Hydrospace Group Inc. na súdnom pojednávaní povedal, že spoločnosť OceanGate ignorovala odborné odporúčania, keď používala hybridné okno, ktorého štrukturálna integrita nebola riadne otestovaná.

Na pojednávaní sa tiež zistilo, že Stockton Rush, zakladateľ spoločnosti OceanGate a pilot lode Titan, odmietol počúvať varovania inžinierov. Rush v rozhovore uviedol, že v záujme inovácie bol pripravený ignorovať určité bezpečnostné pravidlá a predpisy. Bývalý zamestnanec Matthew McCoy uviedol, že Rush otvorene vyhlásil, že ak bude mať pobrežná stráž problém, „kúpi si kongresmana“, aby sa vyhol prísnym kontrolám.

Otázky, ktoré incident vyvolal, sa netýkajú len zodpovednosti spoločnosti OceanGate, ale budúcnosti hlbinného potápania ako celku. Tragédia vyvolala vážne obavy o bezpečnosť podobných expedícií v budúcnosti a rozprúdila vo svete veľkú diskusiu o regulácii a kontrole súkromného hlbinného potápania.

Táto tragická udalosť poukázala na potrebu riskovania a inovácií, ako aj na potrebu dodržiavania náležitých bezpečnostných noriem a odborných varovaní. Spoločnosť OceanGate odvtedy pozastavila svoju činnosť a hlbinná turistika bude v budúcnosti pravdepodobne čeliť prísnejším predpisom, aby sa podobné nešťastia neopakovali. 

Súvisiace články