Škola mení IQ: Aj dvojčatá môžu mať rozdiel 15 bodov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Freepik.com
Nová štúdia ukazuje, že aj jednovaječné dvojčatá, ktoré majú rovnaké gény, môžu mať výrazne odlišné IQ – stačí, ak vyrastali v inom školskom prostredí.
Podľa najnovšieho výskumu môže mať výchova a vzdelanie väčší vplyv na inteligenciu, než sa doteraz predpokladalo. Vedci zistili, že jednovaječné dvojčatá, ktoré boli vychovávané oddelene a chodili do odlišných škôl, dosahovali pri testoch IQ rozdiel až 15 bodov.
Tím vedený kognitívnym neurológom Jaredom Horvathom a vývojovou vedkyňou Katie Fabricant analyzoval 87 párov dvojčiat. Niektoré vyrastali v podobných podmienkach, iné navštevovali úplne odlišné školy – a práve v druhej skupine sa objavili najväčšie rozdiely.
Vedci upozorňujú, že nejde len o jednotlivých učiteľov či spolužiakov, ale o celkový školský systém a atmosféru školy. Deti, ktoré chodili na školy podporujúce diskusiu, kreativitu a kritické myslenie, dosahovali vyššie IQ než tie, ktoré vyrastali v prísne akademickom prostredí.
„Rozdiely v IQ medzi dvojčatami, ktoré mali rozdielne vzdelanie, sú dostatočne veľké na to, aby prekonali vplyv samotnej genetiky,“ uvádzajú autori v štúdii publikovanej v magazíne Acta Psychologica.
Výskum zároveň naznačuje, že inteligencia nie je pevne daná, ale do veľkej miery formovateľná. Škola teda nie je len miestom, kde sa deti učia fakty, ale aj prostredím, ktoré doslova „prepisuje“ ich mozog a spôsob myslenia.
Výsledky tak znovu otvárajú starú otázku: čo vlastne určuje, kto je „múdrejší“? Gény, alebo prostredie, v ktorom vyrastáme?
Najnovšie poznatky hovoria, že odpoveď je niekde uprostred – ale škola má oveľa väčšiu moc, než sme si mysleli.