Koniec alkoholu za volantom: Nový systém blokuje opitých vodičov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si tiež archívne video o alkohole za volantom.
Počítačové systémy v automobiloch budú čoskoro schopné zistiť, či je vodič opitý, pohľadom na jeho tvár a zabrániť mu v jazde. Súčasný projekt ukazuje, že presnosť detekcie je 75 percent, ale v budúcnosti by sa mohla zlepšiť.
Nastúp do auta a ja ti poviem, či si opitý. To je jednoduché zhrnutie riešenia austrálskych výskumníkov. Podobne ako v mnohých iných krajinách, aj v Austrálii je jazda pod vplyvom alkoholu vážnym problémom. Tridsať percent smrteľných nehôd sa stane, ak má vodič v krvi viac ako 0,05 promile alkoholu, čo je povolený limit. Výskumníci z austrálskej Edith Cowan University (ECU) sa snažia tento problém riešiť sľubným projektom.
Samozrejme, už existujú počítačové systémy, ktoré sa snažia vyhodnotiť opitosť vodiča, ale tie sa spoliehajú na pozorovateľné správanie, ako je napríklad spôsob riadenia, používanie pedálov a rýchlosť vozidla. Takéto údaje sa však dajú zhromažďovať a spracovávať len vtedy, ak je vozidlo dlhší čas v pohybe. Austrálski odborníci naproti tomu vyvinuli systém založený na strojovom učení vo vozidle, ktorý využíva štandardné komerčné RGB kamery na zisťovanie jazdy pod vplyvom alkoholu a získava údaje zo zmien v tvári vodiča. Sleduje aj výpovedné premenné, ako je smer pohľadu a poloha hlavy.
Systém dokáže identifikovať úroveň opitosti na začiatku jazdy so 75-percentnou presnosťou, čím pomáha predchádzať tomu, aby opití vodiči ohrozovali ostatných v premávke vrátane seba. Výhodou pre budúce aplikácie je, že softvér novinky sa bezproblémovo integruje do digitálnej architektúry inteligentných vozidiel, ako sú systémy sledovania očí a monitorovania vodičov.
V rámci projektu sa použili videozáznamy vodičov rôzneho veku, s rôznym alkoholom a skúsenosťami s riadením pomocou simulátorov a definovali sa tri úrovne opitosti - triezva, mierna a ťažká. Spolupracovali so softvérovou spoločnosťou MiX by Powerfleet na zhromažďovaní údajov od opitých vodičov v kontrolovanom, ale realistickom prostredí. Algoritmus potom na videozázname vyhľadával zistiteľné príznaky opitosti (ako sú krvou podliate oči, začervenaná tvár, očné viečka, zakalený pohľad) a v troch štvrtinách prípadov úspešne určil, ako veľmi bol vodič opitý.
Syed Zulqarnain Gilani, hlavný lektor na Škole prírodných vied Univerzity Edith Cowan a vedúci projektu, uviedol, že ďalším krokom bude zlepšenie rozlíšenia obrazových údajov spracovaných algoritmom, čo umožní ešte presnejšie predpovede. "Ak sa video s nízkym rozlíšením ukáže ako dostatočné, túto technológiu by mohli využívať aj kamery na sledovanie ciest," dodal.
Tento objav je už teraz veľkým pokrokom, pretože dokáže identifikovať úroveň opitosti ešte predtým, ako sa auto pohne. To by mohlo otvoriť budúcnosť, v ktorej inteligentné autá nenaštartujú, ak je vodič za volantom opitý, a dokonca by mohli upozorniť úrady, ak sa vodič pozeral príliš hlboko na dno pohárika.