Cesta, ktorá nabíja elektromobily: Ako je to vôbec možné?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: AI
Dvojročné testovanie inovatívnej technológie v Detroite preukázalo jej životaschopnosť a pripravuje pôdu pre rozsiahlejšie projekty. Do roku 2026 by sa mal bezdrôtovým nabíjaním pýšiť aj úsek Michigan Avenue.
Dopravná infraštruktúra prechádza revolúciou a Detroit je v jej čele. Po dvoch rokoch testovania bezdrôtového nabíjania priamo na ceste sa zdá, že táto futuristická vízia sa stáva skutočnosťou. Prvý systém svojho druhu v Spojených štátoch, umiestnený na 14. ulici neďaleko Newlabu v Michigan Central, preukázal svoju schopnosť bezdrôtovo dodávať energiu do vozidiel počas jazdy.
Technológia spočíva v cievkach zabudovaných pod povrch vozovky. Tie prenášajú energiu do špeciálne upravených vozidiel vybavených potrebnou elektronikou. Počas testovania si systém prešiel náročnou skúškou ohňom. Dodávky Ford E-Transit bez problémov nabíjali batérie aj počas zimných búrok, námrazy a stavebných prác.
Už do jari 2026 by mali byť inštalované nabíjacie pásy na 1,2 km dlhom úseku Michigan Avenue medzi 17. ulicou a Brooklynskou Avenue v oboch smeroch. Projekt, ktorého náklady sa odhadujú na 70 miliónov dolárov, zahŕňa aj zóny pre autonómne vozidlá a vyvýšené cyklistické chodníky, čím podporuje víziu Detroitu ako technologického centra.
Technológia bezdrôtového nabíjania na cestách nie je obmedzená len na Detroit. Podobné projekty sa realizujú po celom svete. Švédsko, Nemecko, Nórsko, Taliansko, Francúzsko a Čína už testujú alebo implementujú túto inovatívnu technológiu. Aj v USA sa rozbiehajú testovacie programy. Laboratórium ASPIRE na štátnej univerzite v Utahu začalo s testami v septembri a UCLA získala 20 miliónov dolárov na vybudovanie prvej elektrickej cesty v Kalifornii do roku 2028.
Na to, aby vozidlo mohlo využívať bezdrôtové nabíjanie, potrebuje špeciálny elektronický komponent. Niektorí výrobcovia ho už inštalujú priamo vo výrobe, iní ponúkajú možnosť dokúpenia a inštalácie neskôr.