Skoro jasno
Bratislava
Tibor
10.11.2025
Coca-Cola to nezvládla: AI jej pokazila vianočnú reklamu
Zdielať na
Tech
Sme chlapi

Coca-Cola to nezvládla: AI jej pokazila vianočnú reklamu

Umelou inteligenciou vytvorený červeno-biely kamión Coca-Coly na zasneženej ceste, v pozadí blikajúce svetlá a bizarné zvieratá sledujúce reklamu.

Zdroj: Freepik.com

Mala to byť dokonalá ukážka, ako umelá inteligencia dokáže priniesť novú éru reklamy. Namiesto toho sa z nej stala fraška, ktorú ľudia označujú za „najlepšiu reklamu pre Pepsi“.

Keď spoločnosť Coca-Cola oznámila, že vianočnú reklamu pre rok 2024 nechá vytvoriť umelou inteligenciou, marketingový svet spozornel. Malo ísť o symbolické spojenie tradície a budúcnosti – ikonický červeno-biely kamión, ktorý už desaťročia spúšťa sviatočnú sezónu, tentoraz z rúk algoritmu. Lenže výsledok sa zmenil na učebnicový príklad, ako AI vie narobiť viac škody než úžitku.

Reklama, ktorú Coca-Cola zverejnila len pred pár dňami, sa stala virálnou – ale nie pre dôvody, ktoré by si firma želala. Ako upozornil portál 24.hu, v priebehu jednej minúty sa dĺžka kamióna zmení deväťkrát, počet kolies nesedí a v niektorých záberoch sú dokonca kolesá umiestnené mimo návesu.

Používatelia na Twitteri a YouTube si z reklamy urobili grotesku. Komentáre ako „Najziskovejšia reklama pre Pepsi“ alebo „AI, ktorá by mala zakázané vodičák aj štetec“ zbierajú tisíce lajkov.

Kritici zároveň upozorňujú aj na etické problémy – minimálne osem modelov umelej inteligencie, ktoré na reklame spolupracovali, bolo trénovaných na dielach chránených autorským právom bez súhlasu autorov. Viacerí umelci preto obviňujú Coca-Colu, že podporuje krádež kreatívnej práce pod rúškom technologického pokroku.

A to ešte nie je všetko. Diváci si všimli, že sa v spote objavujú náhodné zvieratá – vrátane ľadových medveďov, ktoré sledujú, ako cez ich biotop burácajú kamióny plné plastových fliaš. Symbolicky, no nešťastne: práve Coca-Cola je dlhodobo označovaná za najväčšieho svetového znečisťovateľa plastmi.

Niektorí sa dokonca pozastavujú nad tým, prečo sa v „vianočnom“ spote objavil leňochod – a to bez akéhokoľvek súvisu s príbehom.

Reklama tak ukazuje, že umelá inteligencia bez ľudskej kontroly je slepá. Vie poskladať vizuálne ohromujúce scény, ale nerozumie kontextu, symbolike ani irónii. A kým sa to naučí, tradičný marketing má stále navrch – aspoň vtedy, keď sa netočí o tom, kto sa prvý raz pustí do experimentu, ale kto ho dokáže prežiť bez škandálu.

Súvisiace články