Nová služba umožní hovoriť s mŕtvymi hrdinami druhej svetovej vojny
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si tiež archívne video o umelej inteligencii v meteorológii.
V múzeu v New Orleans otvorili nezvyčajnú výstavu: umelá inteligencia pomáha návštevníkom viesť virtuálne rozhovory s veteránmi druhej svetovej vojny.
Bolo by príjemné viesť osobný rozhovor s ľuďmi, ktorí sa zúčastnili na významných historických udalostiach minulosti, a presne to sa s pomocou umelej inteligencie deje v múzeu druhej svetovej vojny v New Orleans. Návštevníci výstavy Voices From the Front (Hlasy z frontu) môžu klásť otázky vojnovým hrdinom. Niektorí z nich slúžili na fronte, iní podporovali vojakov.
Samozrejme, účastníci tohto historického obdobia sú prítomní len virtuálne, ale aj tak odpovedajú na otázky návštevníkov v reálnom čase. Ide o výsledok štvorročnej práce, počas ktorej bolo na videu vyspovedaných 18 vojnových veteránov, ktorým bolo položených až tisíc otázok o vojne a ich osobnom živote. Mnohí z respondentov už nežijú.
Návštevníci výstavy si môžu vybrať, s kým chcú hovoriť, a to tak, že sa postavia pred špeciálnu konzolu. Osoba, ktorú si vybrali, sa potom objaví na obrazovke, sedí na stoličke a oni jej môžu klásť otázky. "Základný systém rozpozná prvky otázky a potom pomocou umelej inteligencie vygeneruje najvhodnejšiu odpoveď," vysvetlil Peter Crean, plukovník armády vo výslužbe a viceprezident múzea pre vzdelávanie.
Predtým boli veteráni v múzeu často dobrovoľníkmi a návštevníci sa s nimi mohli osobne porozprávať. Bohužiaľ, je ich však čoraz menej a epidémia Covidu túto generáciu tvrdo zasiahla. Tento projekt však prináša späť časť atmosféry týchto rozhovorov.
Samozrejme, technológia ešte nie je dokonalá a tlačová agentúra AP uvádza príklad. Na otázku, či mal jeden z virtuálnych náprotivkov veterána v detstve psa, odpovedal obšírne o svojej mladosti, pričom do odpovede vplietol svoje obľúbené rozhlasové relácie a raňajkové cereálie a potom prešiel k tomu, že mal obľúbenú korytnačku.
Práve z nových otázok sa však umelá inteligencia dokáže učiť a bude neustále preformulovávať odpovede a čas čakania po položení otázky sa skráti.