Prvé elektrické lietadlo NASA je takmer pripravené na let
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: NASA
Lietadlo X-57 Maxwell nedávno úspešne absolvovalo ďalší dôležitý test, čím sa podľa oznámenia NASA priblížilo k svojmu prvému letu. Ovládacie prvky plne elektrického lietadla prešli takzvanou tepelnou skúškou, ktorá je dôležitá na overenie ich schopnosti fungovať v extrémnych poveternostných podmienkach.
Lietadlo NASA X-57 Maxwell, pomenované po škótskom fyzikovi z 19. storočia, ktorý dosiahol významný pokrok v oblasti elektromagnetizmu, bolo prvýkrát predstavené v roku 2016 a odvtedy prešlo viacerými úpravami a modernizáciami, pričom súčasné lietadlo je už štvrtou verziou. Cieľom projektu americkej vesmírnej agentúry je vytvoriť lietadlo, ktoré by dokázalo lietať bez emisií oxidu uhličitého, urýchliť leteckú dopravu a výrazne znížiť hluk pri lete.
X-57 má v súčasnosti dva 60-kilowattové elektrické hlavné motory umiestnené na koncoch krídla a za nimi 12 menších 10,5-kilowattových motorov. Lietadlo poháňajú dve 180-kilogramové vzduchom chladené lítium-iónové batérie v kokpite.
Uvedený tepelný test sa uskutočnil vo výskumnom centre NASA v Clevelande. Ovládacie prvky hlavného motora boli prevádzkované v uzavretej skúšobnej komore pri teplotách od mínus 23 do plus 63 stupňov Celzia, čo je podľa odborníkov teplotný rozsah, ktorý môže ovplyvniť komponenty počas skúšobných letov s pilotom. Keďže tieto motory poháňajú vrtule, systém musí počas letu odolávať extrémnym poveternostným podmienkam. Vďaka tranzistorom na báze karbidu kremíka pracujú regulátory s 98-percentnou účinnosťou pri vysokovýkonných štartoch a pri dosahovaní cestovnej rýchlosti. Motory nevytvárajú príliš veľa prebytočného tepla, takže sa počas letu ochladzujú len vzduchom, ktorý cez ne prúdi.
Lietadlo pre dve osoby s hmotnosťou takmer jeden a pol tony a rozpätím krídel 10 metrov ponúka nielen lepšie ekologické riešenie ako lietadlá na fosílne palivá, ale vďaka elektrickému pohonu je prevádzka X-57 oveľa lacnejšia ako u bežných lietadiel, hoci jeho výkon je stále nižší ako u bežných lietadiel. X-57 má dolet približne 160 kilometrov a let trvá až jednu hodinu. NASA je však optimistická, berie to z dlhodobého hľadiska a počíta s pokrokom v technológii batérií, ktorý, dúfajme, v najbližších rokoch výrazne zvýši výkon lietadla.
NASA
Ďalšou skúškou, ktorú bude musieť X-57 absolvovať, bude test letovej spôsobilosti v Armstrongovom leteckom výskumnom centre NASA v Kalifornii. Zdá sa však, že napriek úspešným testom elektrické lietadlo nikdy nebude uvedené do prevádzky, pretože vývojový tím pracujúci na projekte vyčerpal všetky dostupné zdroje. Projekt X-57 bol mimoriadne ambicióznou iniciatívou s mnohými úskaliami, a preto NASA do podobných projektov často neinvestuje, povedal Nick Borer, vedúci skupiny divízie pokročilých konceptov NASA.
Vesmírna agentúra sponzoruje celý rad ďalších projektov a hoci bola štedrá pri pokrývaní nákladov na X-57, tak ako vo všetkom, aj tu existujú priority, takže musíme dokončiť prácu, dodal Borer. Proces vývoja však umožnil aj konštrukciu a testovanie viacerých technológií, ktoré budú podľa odborníkov kľúčové pre vývoj lietadiel v blízkej budúcnosti, pričom prvé lietadlo s elektrickým pohonom na krátke vzdialenosti by malo vstúpiť do prevádzky približne o 10 až 15 rokov.