Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Už budúci rok môžu šoféri Mercedes-Benz v Nemecku počas jazdy pozerať filmy
Zdielať na
Tech

Už budúci rok môžu šoféri Mercedes-Benz v Nemecku počas jazdy pozerať filmy

Zdroj: Mercedes-Benz

Vodiči vozidiel Mercedes so systémom Drive Pilot budú môcť za určitých okolností nechať viesť vozidlo samostatne bez rúk na volante.

Keď sa povie autonómne riadenie, väčšina z nás si vybaví predovšetkým systém Tesla Autopilot, ktorý bol dlhý čas úplným unikátom s bezkonkurenčnými schopnosťami. Tradičné automobilky sa však nenechali zahanbiť na dlho a teraz sa karta pomaly obracia. Teda prinajmenšom na starom kontinente.

Automobilka Mercedes-Benz totiž získala od nemeckého úradu KBA, dohliadajúceho na bezpečnosť cestnej dopravy, schválenie uvoľniť pre svojich zákazníkov systém autonómneho riadenia Drive Pilot, ktorý ponúkajú asistenti na tretej úrovni. Systém Tesla Autopilot pritom stále zostáva hodnotený ako systém na druhej úrovni.

Mercedes-Benz

​Povolenie KBA pre systém Mercedes-Benz Drive Pilot, ktorým by mali byť už v prvej polovici budúceho roka vybavené vlajkové modely triedy S a EQS, umožní vodičom podľa súčasného znenia nechať vozidlo riadiť samostatne a bez nutnosti mať ruky na volante pri rýchlostiach do 60 km/ h.

„Drive Pilot umožní vodičom neriešiť dopravu a zamerať sa na určité sekundárne aktivity,“

uviedla automobilka. Ako príklad potom spomína rokovania s kolegami, písanie e-mailov, prehliadanie internetu alebo sledovanie filmov.

Systém tak teraz môže prísť vhod napríklad pri jazde v zápche, do budúcnosti má ale vyššie ambície. Zatiaľ však nie je isté, kedy nemecké úrady povolia jeho funkčnosť napríklad pri rýchlostiach do 130 km/h, prípadne kedy umožnia asistentovi vykonávať autonómne prechádzanie z pruhu do pruhu a predbiehanie.

Mercedes-Benz

​Systémy autonómneho a semi-autonómneho riadenia na tretej úrovni pritom boli v Nemecku schválené už v roku 2017. Podľa automobilky Mercedes-Benz potom v Nemecku existuje zhruba 13.100 kilometrov diaľnic, kde by systém Drive Pilot mohol byť bezpečne využívaný.

Povolenie úradu KBA pre nasadenie systému autonómneho riadenia na tretej úrovni zatiaľ platí iba pre Nemecko, automobilka sa už ale údajne usiluje o jeho schválenie aj na ďalších svetových trhoch. Medzi tie najdôležitejšie pritom budú patriť najmä USA a Čína.

Mercedes-Benz

​​Tesla, ktorá je považovaná za priekopníka systémov autonómneho riadenia, u nemeckých úradov usilovala o možnosť uznania vyššej kategórie autonómneho systému riadenia už v minulosti, u úradov však narazila kvôli označeniu Autopilot, ktorý môže u zákazníkov vyvolať mylné očakávania o schopnostiach systému. Systém je tak stále označovaný za asistenta na druhej úrovni a od vodičov je tak stále vyžadované mať ruky na volante, aby mohli kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom.