Anastázia
30.4.2024
Objavili vedci „elixír života“? Funguje už po jednej liečbe

Objavili vedci „elixír života“? Funguje už po jednej liečbe

18+ Pozrite si tiež archívne video o pikantnom recepte na elixír života

Vedci objavili spôsob, ako preprogramovať jeden z typov bielych krviniek.

Vedci objavili spôsob, ako preprogramovať jeden z typov bielych krviniek, konkrétne T-bunky, ktoré za normálnych okolností pomáhajú imunitnému systému bojovať s chorobami. Okrem toho, že tieto T-bunky pomáhajú znižovať telesnú hmotnosť a zlepšujú metabolizmus, útočia aj na starnúce bunky, ktoré sú zodpovedné za mnohé choroby, s ktorými bojujeme v neskoršom veku. S pribúdajúcim vekom sa starnúce bunky prestávajú rozmnožovať a hromadia sa v našom tele, čo môže spôsobiť škodlivé zápaly.

Vedci teraz použili liečbu na myšiach a výsledky sú celkom prekvapivé. Podľa štúdie uverejnenej v časopise Nature Aging žili myši zdravšie a vykazovali známky nižšej telesnej hmotnosti, zlepšili metabolizmus a toleranciu glukózy, pričom sa zvýšila ich fyzická aktivita. Bunky CAR T sa v minulosti používali na liečbu viacerých druhov rakoviny krvi a v roku 2017 boli na tento účel schválené. Najnovšia štúdia je však jednou z prvých, ktorá prekračuje hranice liečby.

Keď sa podajú starým myšiam, omladnú. Ak ich podáte mladým myšiam, budú starnúť pomalšie. V súčasnosti to nedokáže žiadna iná liečba.

- uviedla Corina Amor Vegas, informuje Mirror.

Na rozdiel od každodenných liekov majú CAR T-bunky extrémne dlhú životnosť a jediná dávka v mladom veku poskytuje dostatok buniek na celoživotný účinok. Vedci tiež uviedli, že jednorazová liečba by mohla chrániť aj pred bežnými chorobami v neskoršom veku, ako je obezita a cukrovka.

Doktor Amor Vegas dodal, že T-bunky si môžu vytvoriť pamäť a zostať v tele veľmi dlho, čo je veľmi odlišné od chemického lieku. S bunkami CAR T je možné absolvovať jedinú liečbu a to je všetko. Pri chronických patologických stavoch je to obrovská výhoda. Na rozdiel od súčasnej terapie pacienti, ktorí potrebujú liečbu niekoľkokrát denne, dostanú infúziu a potom už tento zásah nepotrebujú niekoľko rokov.