Zatiahnuté
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
TOTO je dôvod, prečo sa spoznávate v horoskopoch
Zdielať na
Chill

TOTO je dôvod, prečo sa spoznávate v horoskopoch

Zdroj: Pixabay

Bez ohľadu na to, ako pevne stojíte nohami na zemi, určite sa vám už pri listovaní časopisu stalo, že ste si pozreli svoj horoskop a pomysleli si: Wow, naozaj by som mal venovať väčšiu pozornosť svojim financiám! Existuje vedecké vysvetlenie tohto javu, nazývaného Barnumov efekt.

Phineas Taylor Barnum bol uvádzač a neskôr majiteľ cirkusu v 19. storočí. Bol okrem iného známy tým, že chodil po krajine so slepou otrokyňou menom Joice Heth, o ktorej sa hovorilo, že je bývalou zdravotnou sestrou Georgea Washingtona a má 161 rokov. Barnum tiež rád oslňoval svoje publikum tým, že ich presne opisoval. Nerobilo mu to žiadne problémy, pretože si uvedomil, že ľudia sú príliš dôverčiví, takže ak bol opis  dostatočne všeobecný, dotyčný sa v ňom zvyčajne spoznal.

Prvý vedecký experiment na tento jav uskutočnil psychológ Bertram R. Forer medzi vlastnými študentmi, s ktorými absolvoval psychologický test. Forer sľúbil svojim študentom, že dostanú podrobnú analýzu svojich osobností, ale namiesto toho dal všetkým rovnaké výsledky horoskopu s charakteristikami ako "Cítite veľkú potrebu byť milovaní a obdivovaní inými ľuďmi", alebo "Máte tendenciu byť k sebe kritickí".

Forer potom požiadal svojich študentov, aby ohodnotili, nakoľko pravdivé sú tieto charakteristiky a ohodnotili ich na stupnici od 1 do 5.

Konečné skóre bolo 4,3, čo znamená, že väčšina študentov sa dokonale našla v týchto všeobecných opisoch.

Experiment odvtedy opakovali stokrát, vždy s podobnými výsledkami.

Výskumníci zistili, že ak sú uvedené opisy dostatočne nepresné, ľudia mali tendenciu vidieť sa v charakterizáciách. V experimentoch sa tiež zistilo, že Barnumov efekt najlepšie potvrdzujú tri faktory:

  • posudzovanie na mieru, t. j. ak sa respondent domnieva, že výsledky sú konkrétne o ňom alebo o nej
  • spoľahlivosť a odbornosť hodnotiteľa
  • pomer pozitívnych a negatívnych vlastností. Čím pozitívnejšie veci o niekom hovoríme, tým viac sa prikláňa k tomu, aby im uveril.

Opačný účinok je vyvolaný ochrannou zaujatosťou, čo znamená, že ľudia považujú negatívne charakteristiky za oveľa menej pravdivé ako pozitívne či zmiešané.

Barnumov efekt sa používa v mnohých oblastiach, najmä v astrológii, ako aj vo veštení, čítania z rúk a koláčikoch šťastia. Existujú však aj iné, menej známe oblasti, v ktorých radi využívajú tento jav, ako je marketing, kde je reklama často navrhovaná tak, aby sa v nej ľudia spoznali.

Súvisiace články