Prečo majú okná lietadiel oválny tvar? Tu je vysvetlenie!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pozrite si tiež archívne video o znečisťovaní ovzdušia leteckým priemyslom.
Možno ste ani netušili, že váš život závisí od takejto drobnosti.
Ako už isto tušíte, oválny tvar okien v lietadle nemá žiaden estetický cieľ. Je výsledkom mnohých drobných reforiem v histórii leteckej dopravy.
V polovici dvadsiateho storočia technológia umožnila lietadlám pohybovať sa vo vyššej vrstve atmosféry, čo malo obrovskú výhodu: vzduch je tam redší a odpor vzduchu nižší.
Nižší odpor vzduchu = menej paliva = lacnejší let.
Áno, ale kde je menšie množstvo vzduchu - je aj nižší tlak vzduchu, s čím sa museli leteckí inžinieri popasovať: aby sa pasažieri lietadiel nezadusili, musí byť kabína pod tlakom. Aby sa ale neroztrhla kvôli rozdielu medzi vnútorným a vonkajším tlakom, musí mať konštrukcia stroja oválny tvar.
Problém vyriešený, povedali si výrobcovia lietadiel a následne sa
v 50. rokoch vo vzduchu roztrhali hneď tri kusy lietadiel.
Inžinieri totiž zabudli na jednu dosť podstatnú vec: na okná.
Keď sa kabína lietadla pre tlakový rozdiel rozšírila, hranaté okná jednoducho vyleteli z miesta. Riešenie? Viac zaoblené okná, pri ktorých je zaťaženie rozložené rovnomernejšie, takže vo výškach neprasknú.