Zatiahnuté
Bratislava
Anežka
2.3.2024
Revolučná novinka môže na čerpacích staniciach zmeniť všetko
Zdielať na

Revolučná novinka môže na čerpacích staniciach zmeniť všetko

Zdroj: Pixabay

Okrem iného by to mohlo výrazne zlacniť jazdu.

Inžinieri vyvinuli novú lítiovú batériu s vylepšenými elektródami, ktoré môžu výrazne zmeniť rýchlosť nabíjania. Ich nová batéria sa nabije za menej ako päť minút, čo je rýchlejšie ako akákoľvek batéria, ktorá je v súčasnosti na trhu, najmä pokiaľ ide o batérie do elektromobilov.

Výskumníci testovali systém, v ktorom existovala asymetria medzi nabíjaním a vybíjaním - museli nabíjať veľmi rýchlo a zároveň vybíjať veľmi pomaly. Sledovali rýchlosť, akou prebiehajú chemické reakcie, v porovnaní s rýchlosťou, akou sa jednotlivé chemické látky dostanú na miesto reakcie.

Zistili, že zaujímavým kovom v batérii je indium. Pohybuje sa pomerne rýchlo, ale má pomalú kinetiku povrchových reakcií, takže sa môže pomerne rýchlo nabíjať a pomaly vybíjať.  Je to skvelý kandidát.

"Naším cieľom bolo vytvoriť konštrukcie batérií a elektród, ktoré sa nabíjajú a vybíjajú spôsobom, ktorý je prispôsobený každodennej rutine."

- uviedol Shuo Jin, hlavný autor z Cornellovej univerzity, v tlačovej správe.

"V praxi chceme, aby sa naše elektronické zariadenia rýchlo nabíjali a vydržali dlhšie. Aby sme to dosiahli, identifikovali sme jedinečný materiál indiovej anódy, ktorý možno efektívne spárovať s rôznymi katódovými materiálmi a vytvoriť tak batériu, ktorá sa rýchlo nabíja a pomaly vybíja."

Batéria je vzrušujúca, ale nie dokonalá. Indium je pomerne ťažké, takže to ovplyvňuje, kde a ako sa takéto batérie môžu používať. Vedci sa však domnievajú, že môžu existovať zliatiny, ktoré majú podobné priaznivé vlastnosti ako indium, ale bez nevýhod - a práve tie by mohli byť batériami budúcnosti.

Vývoj takejto batérie by znamenal rozšírenie možností elektrifikovanej dopravy, pokiaľ ide o zastávky na doplnenie energie a prejdenú vzdialenosť, a mohol by úspešne bojovať proti fenoménu známemu ako úzkosť z dojazdu.

"Úzkosť z dojazdu je väčšou prekážkou elektrifikácie dopravy ako akákoľvek iná prekážka, napríklad cena a možnosti batérií, a my sme identifikovali spôsob, ako ju prekonať prostredníctvom racionálneho návrhu elektród."

- dodal profesor Lynden Archer, ktorý na projekt dohliadal.

"Ak sa batéria elektromobilu dá nabiť za päť minút, potom, nepotrebujete dostatočne veľkú batériu, ktorá by vám zabezpečila dojazd 483 kilometrov. Mohli by sme sa uspokojiť s menšou hodnotou, čo by mohlo znížiť náklady na elektrické vozidlá a umožniť ich širšie nasadenie."

Súvisiace články