Oblačno
Lea
29.4.2024
Objavili nový typ supernovy: Skutočnú hviezdu smrti schopnú zničiť atmosféry planét
Tech

Predstavujú röntgenové supernovy hrozbu pre život na Zemi?

Možno si často neuvedomujeme, aká krehká je naša planéta z hľadiska jej schopnosti udržať prostredie vhodné pre človeka. Platí to aj napriek tomu, že najdôležitejšími témami rozhovorov sa stali zmena klímy a ochrana životného prostredia. Naša planéta sa zároveň rúti vesmírom, kde na ňu číha množstvo nebezpečenstiev. A toto nebezpečenstvo často prichádza od samotných hviezd - hviezd, ktoré sa za jasných nocí môžu zdať vzdialené a sotva súvisia s naším každodenným životom - ale nový výskum naznačuje, že by mohli predstavovať vážnu hrozbu pre život na Zemi.

Ukázalo sa, že supernovy, konečné výbuchy hviezd väčších ako Slnko, môžu vyžarovať veľké množstvo vysokoenergetického žiarenia vrátane röntgenového a gama žiarenia, ktoré by mohlo byť škodlivé pre život na povrchu blízkych planét.

Ako uvádza Space.com, nedávno publikovaná štúdia identifikovala novú hrozbu: špeciálny typ supernovy nazývaný "röntgenová supernova". Tieto supernovy vznikajú, keď umierajúcu hviezdu obklopí hustý disk materiálu. Po počiatočnej explózii sa vytvorí rázová vlna, ktorá narazí do tohto disku, zohreje ho na extrémne vysokú teplotu a nakoniec vyžiari veľké množstvo röntgenového žiarenia. Toto žiarenie sa môže šíriť na veľké vzdialenosti a poškodiť až polovicu ozónovej vrstvy planéty, čo môže spôsobiť masívne vymieranie.

A nebezpečenstvo sa tým nekončí. Pri výbuchu supernovy by sa mohlo uvoľniť aj kozmické žiarenie, čo sú subatomárne častice pohybujúce sa rýchlosťou blízkou rýchlosti svetla. Predstavujú nielen hrozbu pre ozónovú vrstvu planéty, ale mohli by aj zaplavovať jej bezbranný povrch smrteľným žiarením. Tento proces by mohol trvať stovky alebo tisíce rokov, takže biosféra by mala málo času na regeneráciu a zacelenie ochrannej vrstvy.

Otázkou samozrejme je, nakoľko je to teoretická hrozba pre našu planétu. Žiaľ, výskumy ukazujú, že ide o veľmi praktickú hrozbu: v mesačnom regolite aj v analýzach hlbokých morí našli vedci značné množstvo 60Fe, rádioaktívneho izotopu železa, ktorý vzniká len v supernovách. To naznačuje, že Zem mohla byť pred niekoľkými miliónmi rokov zasiahnutá výronom supernovy. Úplne iná otázka je, nakoľko je relevantné, že supernova by mohla vyhladiť život na Zemi z našej obľúbenej planéty. Našťastie, astronómovia tvrdia, že tá druhá možnosť nie je veľmi pravdepodobná, pretože v našom bezprostrednom okolí nie sú známi žiadni kandidáti na supernovu. Súčasný výskum je však dôležitý aj preto, že stanovuje ďalšie hranice počtu "galaktických obývateľných zón" - oblastí každej galaxie, kde sú vhodné podmienky pre život.

Nebuďme však voči supernovám úplne nespravodliví, pretože majú aj pozitívne účinky. Môžu napríklad vytvárať nové prvky a šíriť ich vo vesmíre - a medzi nimi sú aj prvky nevyhnutné pre život, ako napríklad uhlík a kyslík. Supernovy môžu tiež vytvoriť podmienky pre vznik nových hviezd a planét.

Napriek tomu nemožno ignorovať ich potenciálne nebezpečenstvo a je dôležité ich študovať, pretože kto vie, aké ďalšie hrozby môžu predstavovať pre život na Zemi a mimo nej? Môžeme tiež konštatovať, aká vzácna je naša Zem, kde sme relatívne v bezpečí pred vesmírnymi hrozbami, takže v krátkom čase jediní ľudia, ktorí nám môžu priviesť katastrofu na hlavu, sme my sami.