Oblačno
Bratislava
Emília
24.11.2024
Ukrajinská elektromotorka a ničiteľ tankov novej generácie: Smrteľná kombinácia pre ruské obrnené transportéry
Zdielať na
Tech

Ukrajinská elektromotorka a ničiteľ tankov novej generácie: Smrteľná kombinácia pre ruské obrnené transportéry

Zdroj: Twitter/Free Ukraine

Niečo domáce, niečo importované – s elektrickým motocyklom Delfast ukrajinskej výroby možno potichu preskúmať cieľ a systém NLAW dodaný zo západu dokončí prácu stlačením jediného tlačidla. A vojak zmizne pred odvetou aj s dvojkolesovým tátošom.

Ukrajinský výrobca elektromotorov Delfast sa podobne ako viaceré ukrajinské firmy zúčastňuje na vojne. V tomto prípade bude podporovať vojakov vybavených protitankovým systémom NLAW týmito tichými dvojkolesovými motocyklami, uviedol Electrek. Delfast odovzdal armáde niekoľko takýchto motocyklov a tento stroj sa na túto úlohu výborne hodí, keďže dokáže prejsť na jedno nabitie viac ako 320 km. Jeden zo strojov spoločnosti Delfast je tiež oficiálnym svetovým rekordérom: stroj spoločnosti Prime bol v roku 2017 zapísaný aj do Guinessovej knihy rekordov s dojazdom 367 km na jedno nabitie.

Rýchlosť a sila motorov je dostatočná na to, aby sa dostali do kategórie dirt bike - nie je náhoda, že Delfast dodal motory aj mexickej polícii (Top Cop). Elektromotocykle sa po celom svete začínajú čoraz viac nachádzať u rôznych armád a špeciálnych jednotiek. V roku 2018 ich už nórske ozbrojené sily testovali na misiu pohraničnej stráže, no v Európe a na Blízkom východe už špeciálne jednotky a dokonca aj výsadkári používajú niekoľko vysokovýkonných e-motocyklov – v takomto prípade ich prepravujú na bojisko letecky.

Tieto stroje dokážu jazdiť rýchlosťou až 80 km/h, pričom ich tlmiče a odpruženie zvládnu aj lesné chodníky – a samozrejme znesú aj ťažšie bremená. Tieto schopnosti sú v podstate dôvodom, prečo je ich vojenské využitie také rozšírené. Ukrajinci nasadzujú proti ruským tankom a iným obrneným vozidlám systém NLAW, čo je veľmi účinný protitankový systém, ktorý sa dokáže rýchlo naučiť ovládať aj jeden vojak. NLAW bol vyvinutý na prepravu jedným vojakom (s hmotnosťou len 12,5 kg), no stále je z dlhodobého hľadiska vhodnejšia jeho preprava.

Vďaka motocyklu je možné pokojne zaujať správnu polohu,  následne nasadiť NLAW a vďaka systémovému riešeniu fire-and-forget sa s ním dá prakticky utiecť ešte pred zásahom cieľa (taktika hit-and-run). Ukrajinské elektronické motocykle však nelovia len obrnené vozidlá – napríklad ďalšia ukrajinská spoločnosť ELEEK takéto vozidlá dodáva tímom ostreľovačov.

Súvisiace články