Cestovanie sa mení: Takto ho ovplyvní bezkontaktná technológia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Canva
Je bližšie, ako si myslíte.
Po tom, čo Covid v roku 2020 takmer úplne odstavil cestovný ruch, mal byť rok 2021 rokom veľkého boomu – a to v mnohých smeroch. Sektor pomaly, ale stabilne vykazuje známky oživenia.
Pandémia navždy zmenila každodenný život odvetvia cestovného ruchu a postoje ľudí. Dnešné výlety už nie sú nevyhnutne o spontánnosti, ale skôr o starostlivom plánovaní, preventívnych opatreniach, bolestivej papierovačke a manévroch medzi neustále sa meniacimi pravidlami a nariadeniami. Napriek „vzostupu“ byrokracie tieto opatrenia vytvorili pre priemysel šancu na zotavenie.
Ak bol rok 2021 rokom veľkého oživenia, rok 2022 bude rokom smart cestovania.
Svet, nakoľko mohol, sa zmieril s Covidom. Hoci sú očkovania účinné, riziko variantov podobných omikronu zostáva reálne. Na očkovacie preukazy a povinnú karanténu nemôžeme zabudnúť ani v roku 2022, cestovný ruch však nemusí fungovať pod tlakom byrokracie.
Letiská, letecké spoločnosti a dopravné uzly môžu ešte viac zjednodušiť proces cestovania stavaním na rôznych inováciách. Niektoré letiská a letecké spoločnosti si rýchlo uvedomili dôležitosť prístupu zameraného na zákazníka a napriek ekonomickému poklesu spôsobenému Covidom urýchlili zavádzanie biometrických a bezkontaktných riešení.
Známe letecké spoločnosti a letiská ako Emirates a AirAsia alebo Felipe Ángeles z Mexika a Kuala Lumpur International z Malajzie už masívne stavajú na biometrických technológiách pred ostatnými hráčmi na trhu. Tieto možnosti identifikácie sú kľúčom k bezkontaktnosti, pričom cestujúci jednoducho prechádzajú cez kontaktné body bez potreby fyzickej interakcie s personálom,
čiže ako v sci-fi filmoch, sa prakticky ich pasom stávajú ich tváre.
Spomínané letiská spustili zariadenia, ako Orchestra, platforma na správu digitálnej identity vyvinutá spoločnosťou Vision-Box. Tá uľahčuje prepojenie zainteresovaných strán a v žiadnom prípade nezabúda na bezpečnosť cestujúcich, užívateľskú stránku a dokonca aj efektivitu. Orchestra v čase prepuknutia pandémie umožnila bezpečne spracovávať údaje o pasažieroch – okrem toho, že držala v primeranej vzdialenosti predstaviteľov leteckých spoločností. S touto praktickou metódou letiská prežili krízu Covid oveľa ľahšie ako iné.
Na letisku bez stresu a bezpečne
Základnou myšlienkou týchto vylepšení je, že cestujúci potrebuje absolvovať nevyhnutné procedúry bez stresu, a aby musel počas cesty viackrát predkladať svoje doklady. Pri kontrole identifikačných formulárov cestujúcich a údajov o očkovaní by sa medzi krajinami malo vytvoriť priame prepojenie. Prepojením lekárskych potvrdení a identít cestujúcich sa systém stáva efektívnejším a používanie „digitálnych cestovných balíkov“ umožňuje automatizované kontroly na celom svete.
S balíkmi digitálnej identifikácie sa odstráni papierovanie a umožní integráciu všetkých relevantných informácií o cestujúcich (doklady totožnosti, biometrické údaje, cestovné povolenia, výsledky testov, potvrdenia o očkovaní) do jedného digitálneho profilu s primeranou ochranou údajov.
Zdá sa, že rok 2022 bude v tomto odvetví prelomovým. Prichádza nová éra cestovania, ktorá nanovo definuje interakcie s ľuďmi, strojmi a prostredím.
Pandémia nekončí, čo okrem iného znamená, že cestovný ruch musí naďalej bojovať o prežitie s obmedzeniami a zatváraním – najmä tie krajiny, ktoré sú silne závislé od príjmov z cestovného ruchu. V dôsledku toho sú nútení na viacerých miestach zaviesť turistickú daň, ktorá v mnohých krajinách už nejaký čas funguje. Každý, kto cestoval do zahraničia, ju už zrejme zaplatil bez veľkej šance si to všimnúť, keďže je najčastejšie zahrnutá v cene letenky alebo v hotelovej dani.