9 najnebezpečnejších vecí za volantom: Ktoré z nich robíte vy?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Shutterstock
Akým spôsobom vodiči najviac riskujú? Americké NHTSA zostavilo rebríček najrizikovejšieho správania za volantom.
Agentúra NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), ktorá má v Spojených štátoch na starosti bezpečnosť cestnej premávky, zostavila rebríček najnebezpečnejšieho správania sa za volantom, ktoré môže mať za následok haváriu alebo dokonca smrť.
1. Jazda v protismere
Jedným z najčastejších dôvodov havárie je odbočenie do protismeru. Ide o postrach amerických vodičov vo veku nad 70 rokov, ktorí majú problém zorientovať sa v hustej premávke. Ale stať sa to pochopiteľne môže každému. Na rovnakú úroveň tomuto správaniu stavia NHTSA jazdu na červenú, nezastavenie na stopkách a nedanie prednosti v jazde všeobecne.
2. Nepoužívanie bezpečnostných pásov
Podľa NHTSA zapnuté bezpečnostné pásy zachránili v rokoch 2004 až 2008 viac ako 75 tisíc životov. To síce nevyzerá ako úplne aktuálna štatistika, ale nemôže byť asi pochýb o tom, že by čísla zo súčasnosti dopadli nejak inak. Ba čo viac, v čase, keď je každé auto doslova preplnené airbagmi, je extrémne nebezpečné sa v aute nezapínať. Našťastie, dnešná generácia vodičov vraj už považuje pás za úplnú samozrejmosť a bez neho sa v aute cíti ako nahá.
3. Riskantná jazda
Riskantná alebo jednoducho nebezpečná a bezhlavá jazda je pomerne bežný jav - predbiehanie na neprehľadných miestach, "myšičkovanie", štýl brzda-plyn, vybrzďovanie, predbiehanie sprava, ale napríklad aj pomalá jazda v ľavom pruhu, toto všetko býva dôvodom komplikácií na cestách. V mnohých štátoch sa považuje za riskantnú jazdu prekročenie rýchlostných limitov o viac než 20 kilometrov za hodinu a je postihovaná tvrdými pokutami.
4. Jazda v závetrí
Ísť v tesnej vzdialenosti za kamiónom, dodávkou, ale aj bežným autom a schovať sa tak do oblasti s nižším tlakom vzduchu síce môže priniesť určitú úsporu paliva a pri pretekoch na okruhoch uľahčuje predbiehanie, ale na cesty určite nepatrí. Na náhle zabrzdenie vozidla vpredu nemusí vodič vzadu zareagovať včas a môže prísť (a dochádza) ku kolíziám.
5. Rýchla jazda za zlých poveternostných podmienok
Riskantná jazda je ešte riskantnejšia, pokiaľ nie sú poveternostné podmienky ideálne - dážď, námraza, sneh, to všetko urýchli stratu priľnavosti a zvyšuje riziko havárie. Podľa Federal Highway Administration počasie ovplyvňuje v priemere 24 percent všetkých nehôd.
6. Nepozornosť
Nepozornosť za volantom naberá v posledných rokoch na "dôležitosti". So stále bohatšou výbavou áut, konektivitou, smartfónmi a sociálnymi sieťami zostáva mnohokrát na riadenie za volantom len veľmi málo času. Napríklad písanie správ ovplyvňuje pozornosť podobným spôsobom ako jazda pod vplyvom alkoholu. Ale nejde len o elektroniku - ženy by mali zabudnúť na make-up v spätnom zrkadle, jedlo, sledovanie, čo deti vyvádzajú na zadných sedadlách a radšej by sa mali venovať dianiu okolo seba. Keď jeden vidí, čo všetko sú ľudia schopní za volantom robiť, tak si hovorí, že autonómne systémy nie sú zase tak úplne od veci.
7. Rýchla jazda
Rýchla jazda je druhou najčastejšou príčina úmrtí v Spojených štátoch. A asi nielen tam. V tomto prípade ani nie je o čom diskutovať. Zaujímavé ale je, že podľa štúdie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) nezáleží príliš na absolútnej rýchlosti, k smrteľnej dopravnej nehode dochádza s podobnou pravidelnosťou, či už príde k prekročeniu rýchlosti na diaľnici, na výpadovke alebo v meste. Ale pozor, častou príčinou havárií je aj pomalšia jazda, než je bežný rýchlostný priemer na danej komunikácii!
8. Únava za volantom
Unavený vodič je pre seba i svoje okolie podobne nebezpečný ako opitý. Mikrospánok alebo aj skutočné zaspanie za volantom je extrémne nebezpečné, preto ak sa vám chce spať, bežte proste spať, čo len na chvíľu. A nejde len o samotné zaspanie, unavený vodič má tiež značne spomalené reakcie. Všeobecne majú vodiči tendenciu zaspať skôr na diaľnici pri monotónnej jazde, menej potom na kľukatejších cestách.
9. Jazda pod vplyvom
Alkohol a drogy pôsobujú dopravné nehody najčastejšie s a sú najbežnejšou príčinou fatálnych havárií. Bodka.