Uršuľa
21.10.2024
Objavili hlavný zdroj asteroidov, ktoré dopadajú na Zem

Objavili hlavný zdroj asteroidov, ktoré dopadajú na Zem

Pozrite si tiež archívne video o prelete asteroidu medzi satelitmi.

Výsledky sú prekvapujúce.

Vedci si už dlho kladú otázku, odkiaľ mohli pochádzať meteority, ktoré dopadli na Zem. Celkovo sa našli tisíce vesmírnych kameňov, ale len o 6 percentách z nich sa vedelo, že pochádzajú zo známeho zdroja. Teraz však toto číslo vyskočilo na 70 percent.

V článkoch uverejnených v magazíne Nature a vo vedeckom magazíne Astronomy and Astrophysics nová štúdia sledujúca pôvod dopadajúcich skál naznačuje, že za 70 percent z nich sú zodpovedné tri mladé rodiny asteroidov. Nový objav by nám tiež mohol pomôcť lepšie pochopiť históriu Slnečnej sústavy, uvádza Gizmodo.

Karin, Koronis a Massalia vznikli počas zrážok v hlavnom páse asteroidov: Karin pred 5,8 miliónmi rokov, Koronis pred 7,5 miliónmi rokov a Massalia pred 40 miliónmi rokov. To znamená, že ide o relatívne mladé útvary - vzhľadom na to, že Slnečná sústava má 4,5 miliardy rokov.

Michaël Marsset, vedec z Európskeho južného observatória, ktoré výskum uskutočnilo, tvrdí, že by bolo logické myslieť si, že za dopady na Zem sú zodpovedné všetky nebeské telesá v páse asteroidov, ale nie je to tak: za „zodpovedné“ za Zem sa považujú len tri rodiny.

Doteraz objavené nebeské telesá pochádzali z Mesiaca, Marsu a Vesty, jedného z najväčších objektov v páse asteroidov, ale to predstavovalo len asi 6 percnet všetkých nájdených meteoritov.

Vedci preto najprv pomocou teleskopu skúmali zloženie nebeských telies v páse asteroidov a potom spustili počítačovú simuláciu, aby zistili, ako sa pohybovali v minulosti. Konečným riešením bola chemická súvislosť medzi meteoritmi a asteroidmi v páse asteroidov.

Odborníci sa domnievajú, že k veľkým zrážkam, ako bola tá, ktorá vytvorila tri rodiny asteroidov, dochádza každých 30 až 50 miliónov rokov. Pre porovnanie, ide o tri takéto udalosti v priebehu 8 miliónov rokov.