Lea
29.4.2024
Vedci nám to doteraz tajili: Objavil Aristoteles piaty prvok?

Vedci nám to doteraz tajili: Objavil Aristoteles piaty prvok?

Zdroj: FreePik

Čo by mohol byť piaty prvok, o ktorom vie aj cirkev?

Aristoteles, jeden z najvplyvnejších filozofov a vedcov v dejinách ľudstva, významne prispel do mnohých oblastí vrátane fyziky, biológie, etiky a politickej teórie. Ale jeho práca v oblasti metafyziky - štúdia základnej povahy skutočnosti - je možno jedným z jeho najzaujímavejších prínosov. Práve tu navrhol koncept "Quinta Essentia" alebo "piateho prvku", ktorý dodnes fascinuje vedcov.

Dlho pred nástupom modernej chémie a fyziky grécki filozofi tvrdili, že vesmír sa skladá zo štyroch základných prvkov: zeme, vzduchu, ohňa a vody. Každý prvok bol spojený s dvojicou štyroch základných vlastností: teplý, studený, vlhký a suchý. Zem bola studená a suchá, vzduch horúci a vlhký, oheň horúci a suchý, voda studená a mokrá. Táto teória sa zväčša pripisuje predsokratovskému filozofovi Empedoklovi a stala sa základným kameňom prírodnej filozofie na celé stáročia.

Aristoteles sa však domnieval, že tieto štyri prvky nestačia na vysvetlenie zložitosti a rozmanitosti vesmíru. Podľa jeho názoru musel existovať piaty prvok - quinta essentia alebo piata podstata, ktorý existoval mimo pozemskej sféry.

Tento piaty prvok sa podľa Aristotela zásadne líšil od ostatných štyroch. Kým zem, vzduch, oheň a voda podliehali zmenám a rozkladu, Quinta Essentia bola večná, nemenná a neporušiteľná. Neobsahovala žiadne protichodné vlastnosti, ako napríklad horúce a studené alebo vlhké a suché; bola čisto sama sebou. Táto kvintesencia bola považovaná za prvok, ktorý tvoril nebeské telesá, hviezdy a planéty - éterickú ríšu mimo našej.

Koncept Quinta Essentia mal hlboký vplyv na neskoršie filozofické, náboženské a vedecké myslenie. Stredovekí alchymisti si túto myšlienku osvojili a prirovnali Quinta Essentia ku nedosiahnuteľnému kameňu mudrcov, látke, o ktorej sa predpokladalo, že dokáže premeniť obyčajné kovy na zlato a poskytnúť nesmrteľnosť.

V kresťanskej filozofii sa tento piaty prvok často spájal s božstvom, dušou alebo duchom. Myšlienka, že existuje nemenná a neporušiteľná substancia mimo fyzického, dobre zapadá do koncepcií duše a boha kresťanskej teológie.

Hoci moderná atómová teória vytlačila vo fyzike aristotelovské prvky, myšlienka základného, nedeliteľného a nemenného "stavebného kameňa" vesmíru sa zachovala v novej podobe: atóm. Aristotelova Quinta Essentia tak naďalej rezonuje v modernom poňatí vesmíru.

Aristotelova Quinta Essentia alebo "piaty prvok" predstavuje kľúčovú časť antickej a stredovekej metafyziky. Ako koncept pomohol ľudstvu vyrovnať sa so zložitosťou vesmíru a zohral významnú úlohu pri rozvoji rôznych oblastí myslenia. Hoci špecifiká teórie nahradilo moderné vedecké poznanie, Aristotelova základná otázka - z čoho sa skladá vesmír a ako funguje? - naďalej upriamuje pozornosť na podstatu reality.