Aurel
25.10.2024
Tajomstvo dna oceánov pokračuje: Záhadný zlatý predmet je "biologický"

Tajomstvo dna oceánov pokračuje: Záhadný zlatý predmet je "biologický"

Zdroj: NOAA

Predbežné vyšetrovanie dospelo k záveru, že neznámy zlatý predmet vylovený z dna oceánu je biologického pôvodu. Záhada sa však nekončí, pretože vedci stále nevedia, čo to je.

Záhadný žltý predmet náhodne objavila expedícia NOAA a na palubu ho priviezlo diaľkovo ovládané vozidlo. Objekt podnietil predstavivosť ľudí, pričom vo viacerých článkoch v tlači sa nález prirovnal k "zlatému vajcu". Na základe predbežných testov vykonaných v neúplnom laboratóriu na palube lode je zrejmé, že nech už ide o čokoľvek, je to biologického pôvodu, ale v tejto fáze nemožno o objekte povedať nič viac.

"Zlaté vajce" je preto podľa výskumníkov len ďalšou pripomienkou toho, ako málo vieme o hlbinách oceánu.

Dňa 30. augusta 2023 počas potápania s diaľkovo ovládanými vozidlami v Aljašskom zálive narazila posádka expedície lode NOAA Okeanos Explorer na zvláštny útvar. V skalnom výbežku v hĺbke približne 3 300 metrov narazili na objekt, ktorý jeden z kameramanov dokumentujúcich ponor najprv nazval "žltý klobúk".

Medzi bielymi hubami pútal pozornosť, hladký, zlatistý, trochu vajcovitý objekt s priemerom niečo vyše 10 centimetrov, ktorý sa pevne držal skaly. Neďaleko miesta pripevnenia objektu sa malým otvorom alebo trhlinou odhalil zlatožltý vnútrajšok podobný vonkajšku objektu. Keď sa kamery priblížili, vedci boli pohľadom ohromení: prvé dohady hovorili, že by mohlo ísť o pozostatky mŕtvej huby, prípadne o koral alebo vaječnú škrupinu.

Keďže ponor bolo možné sledovať naživo online, udalosť vzbudila veľký záujem a správa sa čoskoro dostala do tlače, kde ju mnohí prirovnávali k "zlatému vajcu", čím trochu podceňovali záhadu. Informovali sme o tom:

​Podľa vyhlásenia NOAA sa teraz na palube expedičnej lode dokončila prvá analýza objektu. Ako vysvetlil Sam Candio, koordinátor prebiehajúcej expedície Seascape Alaska 5: Gulf of Alaska Remote Sensing Vehicle Exploration and Mapping Expedition (Výprava diaľkového prieskumu a mapovania Aljašského zálivu) z NOAA Ocean Exploration:

"Hoci sa nám podarilo 'zlatú guľu' zozbierať a priniesť na palubu lode, nedokázali sme ju identifikovať okrem toho, že je biologického pôvodu. Je nepravdepodobné, že sa dozvieme viac, kým sa nám ju nepodarí dostať do laboratórneho prostredia, kde budeme môcť využiť kolektívne odborné znalosti vedeckej komunity so sofistikovanejšími nástrojmi, než sú tie, ktoré sú k dispozícii na palube. Hoci sme trochu šokovaní z tohto objavu, slúži nám aj ako pripomienka toho, ako málo vieme o našej vlastnej planéte a ako veľa sa musíme naučiť o našom oceáne a ako veľmi by sme si ho mali vážiť."

Otázky, ktoré sa teraz vynárajú, sú:

Patrí tento objekt k už známemu druhu, alebo možno k úplne novému druhu, alebo je súčasťou doteraz neznámeho životného štádia už objaveného druhu?

Sam Candio povedal, že to len podčiarkuje význam výskumu oceánov:

"Nové druhy môžu poskytnúť nové zdroje liečebných postupov a vakcín, potravín, energie a iných spoločenských výhod a poznatkov. Údaje a informácie získané počas tejto expedície nám spoločne pomôžu vyplniť medzery v našom chápaní tejto časti planéty, aby sme ju mohli lepšie spravovať a chrániť."