Demeter
26.10.2024
Vedci z NASA odhalili tajomstvo najzriedkavejšie skúmanej planéty Neptún

Vedci z NASA odhalili tajomstvo najzriedkavejšie skúmanej planéty Neptún

Vedcom sa po prvýkrát podarilo zo Zeme objaviť záhadnú tmavú škvrnu na Neptúne. Nikdy predtým sa im nepodarilo podobne skúmať ľadového obra.

Neptún je jednou z najmenej preskúmaných planét našej slnečnej sústavy. Je ôsmou planétou našej slnečnej sústavy a od Slnka je vzdialený približne 2,8 miliardy kilometrov. Je pomenovaný podľa rímskeho boha mora kvôli svojej modrej farbe. Má 14 mesiacov, z ktorých najznámejší je Tritón. Planéta je štyrikrát širšia ako Zem a tvorí ju prevažne hustá ľadová kvapalina okolo malého skalnatého jadra.

Vzdialenú planétu zatiaľ navštívila len jedna sonda, Voyager 2, a žiadna sonda okolo nej neobieha dostatočne dlho na to, aby ju mohla podrobne preskúmať. Neptún je preto jednou z najzáhadnejších veľkých planét. Sonda NASA Voyager 2 prvýkrát zaznamenala tmavú škvrnu na Neptúne v roku 1989. O niekoľko rokov neskôr však záhadne zmizla.

"Od prvého objavu tmavej škvrny ma vždy zaujímalo, čo by tieto krátkodobé a nepolapiteľné tmavé útvary mohli byť."

- povedal Patrick Irwin, profesor na Oxfordskej univerzite v Anglicku.

Na preskúmanie tohto nezvyčajného javu Irwin a jeho tím použili údaje z veľmi kreatívne nazvaného "veľmi veľkého teleskopu" Európskeho južného observatória, aby prvýkrát pozorovali záhadnú škvrnu zo Zeme. Nebola to ľahká úloha, keďže tmavé škvrny už v minulosti zmizli.

"Som veľmi nadšený, že sa mi ako prvému podarilo odhaliť tmavú škvrnu zo Zeme."

- uviedol Irwin.

Na základe získaných údajov sa tímu podarilo usúdiť, že tmavé škvrny sú pravdepodobne výsledkom stmavnutia častíc vzduchu vo vrstve pod jasným oparom na povrchu atmosféry.

Pokrok v technológii teleskopov konečne priblížil vedcov k odhaleniu záhad atmosféry Neptúna. Objav prišiel niekoľko dní po tom, čo americkí vedci zistili súvislosť medzi kolísajúcou oblačnosťou Neptúna a slnečným cyklom.