V prvých amerických autonómnych autách tretej úrovne ešte nemôžete spať, ale môžete hrať Tetris
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes sa stane prvou značkou v štáte Nevada, ktorá uvedie na trh pokročilejšie, ale nie plne samojazdiace vozidlo tretej úrovne.
Kým v posledných mesiacoch sa všetci zaoberali najmä "plne autonómnym riadením" spoločnosti Tesla, ktoré je v skutočnosti len pokročilým asistenčným systémom vodiča, a čoraz častejšie sa objavujúcimi robotickými taxíkmi bez vodiča, v USA pomaly prichádza autonómne riadenie tretej úrovne. Podľa portálu The Verge spoločnosť Mercedes oznámila, že jej systém Drive Pilot spĺňa požiadavky "minimálneho rizika", ktoré štát Nevada stanovuje pre pokročilé riešenia tretej a vyššej úrovne, čo znamená, že ak má technológia problém, vozidlo sa môže automaticky zastaviť.
Asistenčné systémy väčšiny značiek sú v súčasnosti na druhej úrovni. Odstraňujú potrebu vodiča neustále držať volant alebo ovládať pedále, pričom udržiavajú vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od vozidla pred ním, v jeho jazdnom pruhu a v niektorých prípadoch sa vyhýbajú prekážkam, ktorá mu stoja v ceste. To všetko však predpokladá, že vodič neustále venuje pozornosť ceste, a dokonca aj pri použití systému Autosteer ("automatické riadenie") musí podľa webovej stránky spoločnosti Tesla držať volant. Naopak, v tretej úrovni musí byť vodič pripravený zasiahnuť len v prípade potreby. V prípade Mercedesu to znamená, že môžete robiť čokoľvek, pokiaľ auto vidí vašu tvár cez zabudovanú kameru vozidla. Môžete sa rozprávať so spolujazdcami, hrať Tetris na palubnej doske, ale ak sa pokúsite odfotiť mobilným telefónom pred tvárou, auto vám oznámi, že vyplo funkciu Drive Pilot.
Systém udržiava rýchlosť a dokonca mení jazdné pruhy, ale len do rýchlosti šesťdesiatpäť kilometrov za hodinu,
takže to skôr vyzerá na vysoko pokročilého asistenta dopravnej zápchy než skutočného automatického vodiča. Okrem toho, ako sa uvádza v článku, viacerí výrobcovia, napríklad Waymo a Cruise, sa zamerali na štvrtú úroveň, čiže na úplnú samostatnú jazdu, pretože za najnebezpečnejšie považujú, ak vodič nič nerobí a náhle sa musí začať venovať riadeniu. Ak má prevziať nad vozidlom úplnú kontrolu, je otázne, či to tak rýchlo dokáže.