Predstavili prvý spoločne navrhnutý automobil spoločností Sony a Honda
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Sony Honda Mobility
Na veľtrhu CES v Las Vegas bol vystavený prototyp spoločnej značky Sony Honda Mobility Afeela, sériovú verziu sľúbujú na rok 2025.
Spoločnosť Sony v roku 2020 všetkých prekvapila, keď na veľtrhu CES okrem televízorov a slúchadiel predstavila aj prototyp automobilu vlastnej konštrukcie Vision-S. Záujem spoločnosti Sony o automobilový priemysel nebol neočakávaný, pretože v posledných rokoch sa takmer všetky veľké technologické spoločnosti snažia presadiť v tejto oblasti, ale dlho nebolo známe, ako presne plánuje spoločnosť Sony expandovať.
Konkrétne plány sa začali formovať minulý rok, keď sa japonská spoločnosť spojila so spoločnosťou Honda a vytvorila spoločný podnik s názvom Sony Honda Mobility (SHM), a prvé hmatateľné plody tohto vzťahu boli predstavené na tohtoročnom veľtrhu CES v podobe úplne nového vozidla. Vozidlo značky Afeela je zatiaľ prototypom, ale generálny riaditeľ spoločnosti Mizuno Yasuhide pri uvedení na trh uviedol, že verzia pripravená na výrobu bude hotová do roku 2025 a jej dostupnosť sa očakáva od roku 2026.
Afeela
Keďže je to ešte ďaleko, je pochopiteľné, že zatiaľ nebolo odhalené nič o tom, aký motor, batériu alebo nabíjací výkon bude mať vozidlo, prezentácia bola skôr o high-tech riešeniach a zážitkoch cestujúcich, ktoré budú z veľkej časti zabezpečené riešeniami Sony. Mizuno okrem iného zdôraznil, že vozidlo bude vybavené celkovo 45 kamerami a snímačmi v interiéri aj exteriéri a že palubný počítač potrebný na spracovanie údajov z nich bude mať výkon 800 TOPS (Tera Operation Per Second), čo je dosť pôsobivé číslo.
Generálny riaditeľ spoločnosti tiež zdôraznil, že ich cieľom je vytvoriť vozidlo, ktoré spája mobilitu so zábavou, a na tento účel spolupracujú s Epic Games, jedným z najväčších svetových vývojárov videohier. Spoločnosť SHM úzko spolupracuje aj so spoločnosťou Qualcomm, ktorá pre vozidlo dodá rôzne systémové čipy.
Na obrázkoch, ktoré spoločnosť zverejnila, je vidieť, že dizajnéri uprednostnili hranatý volant, ktorý používa aj Tesla, pred tradičným volantom, ale keďže ide len o prototyp, nie je dobré robiť nejaké ďalekosiahle závery. Ukázalo sa tiež, že vozidlo bude vybavené asistenčnými systémami úrovne 2+ a za určitých okolností bude schopné samostatnej jazdy úrovne 3, čo podľa súčasných predpisov znamená, že pri nižších rýchlostiach na diaľnici (napríklad v zápchach) už vodič nemusí držať volant a môže sa sústrediť na iné veci okrem jazdy. Nie je to obzvlášť prekvapujúce, keďže prvé komerčne dostupné vozidlo s automatizáciou úrovne 3 uviedla Honda na trh v roku 2021.