Neuveriteľné: Futuristický elektrický konkurent raketových batohov už funguje!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Ascend Dynamics
Elektrický „jetpack“, prezývaný SkyPack, ešte nemá finálnu podobu, no jeho prototyp má za sebou prvý úspešný test.
Spoločnosť Gravity Industries Jet Suit, ktorá vyvíja raketové batohy, sa objavuje čoraz častejšie, aby dokázala účinnosť svojho zariadenia počas rôznych situácií, ako vojenské operácie alebo záchranné práce. Ich použitie v týchto situáciách bolo zatiaľ testované len za pomoci zakladateľa spoločnosti a hlavného skúšobného pilota Richarda Browninga, no doterajšie skúsenosti ukázali, že tento dopravný prostriedok by mohol byť reálnou alternatívou pre špeciálne operácie, pričom britská záchranná služba začína s testovaním Jet Suit už v lete.
Najväčšou výhodou raketového batohu je, že sa dá použiť prakticky v akomkoľvek teréne, čo umožňuje oveľa rýchlejší prístup, takže môže byť vhodnejší ako pozemné vozidlá na práce vyžadujúce rýchlu reakciu alebo jazdu v náročnom teréne. Lietanie s raketovým batohom má však aj svoje negatíva: okrem náročnosti ovládania je to predovšetkým spotreba paliva, ktorá dokáže vyčerpať nádrž už za pár minút.
Gravity Industries
Staršia verzia raketového batohu Jetpack Mk2 od Gravity Industries, ktorý bol odvtedy vylepšený, bol schopný uschovať približne 20 litrov paliva, čo umožnilo približne štvorminútový let a ďalšie modely spotrebovali približne 3-4 litre za minútu. Jet Suit funguje na naftu alebo letecké palivo, vďaka čomu je raketový batoh obzvlášť drahým spôsobom prepravy.
Náklady na palivo však nie sú problémom pre iný typ jetpacku (hoci to nie je presný názov z hľadiska technológie): elektrický „raketový batoh“ nepracuje na systéme plynových turbín, ale rotorov, čo znamená, že ho možno považovať za jedinečný prenosný malý eVTOL. Daniel Gant, zakladateľ spoločnosti Ascend Dynamics v Spojených štátoch začal s vývojom modelu SkyPack ešte v roku 2020. Teraz dokončil model s funkčnou konštrukciou založenou na kombinácii 12 rotorov umiestnených pod rôznymi uhlami, ktoré poháňajú 7 kW motory.
Ascend Dynamics
Konštrukcia sa na prvý pohľad zdá byť trochu nebezpečná, keďže listy rotora na koncoch troch ramien sú dosť blízko hlavy pilota, ale finálna verzia bude vybavená ochrannými puzdrami pre jej bezpečné použitie. Prototyp SkyPack V1 vykonal z bezpečnostných dôvodov prvý testovací let zatiaľ bez ľudského pilota s pripútanou testovacou figurínou pomenovanou Mitchell Gant. Počas testu muselo byť zariadenie pre svoju nízku hmotnosť a vyváženiu vybavená drevenou konštrukciou, ktorá však v budúcnosti nebude súčasťou lietajúceho batohu.
Ďalší prototyp SkyPack V2 bude o niečo ťažší ako súčasný model a dokáže zdvihnúť do vzduchu 90-kilogramového človeka. Prevádzkový čas poskytovaný lítium-iónovou batériou však bude rovnaký, a to dve minúty ako pri prototype V1. Zatiaľ nie je známe, kedy bude dostupná verzia, ktorá bude vhodná na používanie ľuďmi, keďže spoločnosť stále získava finančné prostriedky cez crowdfunding. Plánuje však, že tretím krokom už bude samotný predaj SkyPackov.
Užívateľský model bude mať tiež zabudovaný generátor, ktorý bude môcť prekonávať vzdialenosti až pol hodiny a vďaka materiálu z uhlíkových vlákien bude vážiť menej, aby uniesol väčšiu váhu. Výrobca tiež uvádza, že bude vybavený automatickým letovým režimom.