Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Čínska spoločnosť predviedla, ako sa jej air taxi vyrovnáva s najkritickejšou časťou lietania
Zdielať na
Tech

Čínska spoločnosť predviedla, ako sa jej air taxi vyrovnáva s najkritickejšou časťou lietania

Zdroj: AutoFlight

Podľa AutoFlight je najdôležitejšou a veľmi problematickou fázou budúcej prevádzky leteckých taxíkov prepínanie medzi vrtuľami, ktoré ich zdvíhajú do vzduchu a tými, ktoré vozidlo poháňajú vpred. V poslednom teste úspešne zvládla túto prekážku Prosperity.

Prosperity I, najnovší eVTOL od výrobcu automobilových taxíkov AutoFlight, je koncepčné vozidlo navrhnuté tak, aby demonštrovalo technologické riešenia spoločnosti, ktorého bezprostredný predchodca - V1500M, sa prvýkrát dostal do vzduchu len v októbri minulého roka. Letecký taxík V1500M s doletom 250 kilometrov je schopný prepravovať štyri osoby naraz a má po získaní príslušných povolení začať s prepravou cestujúcich medzi čínskymi mestami v roku 2024. Na rozdiel od predtým vyrábaných typov dronov bude Prosperity I lietať v pilotnom režime namiesto automatizovaného režimu a prepravovať by mal troch cestujúcich. Proces získania licencie v Európe sa začne tento rok a očakáva sa, že zelenú na spustenie dostane okolo roku 2025.

Princíp fungovania eVTOL je založený na jednoduchom koncepte a táto jednoduchosť zaisťuje bezpečnosť a účinnosť vozidla, tvrdí novovymenovaný výkonný riaditeľ spoločnosti AutoFlight v Európe Mark Henning. Najvýraznejšou zmenou je, že výstup zo zeme zabezpečuje osem vrtúľ umiestnených na eVTOL, a potom, keď zariadenie dosiahne prevádzkovú výšku, vrtule sa zastavia, zatvoria a poháňanie ďalej zabezpečujú dve vrtule na zadnej strane.

Tento proces spoločnosť nazýva konfiguráciou "lift and cruise"  

a prvýkrát verejnosti demonštrovali jej funkčnosť v januári. Teraz ho počas krátkej skúšobnej prevádzky Prosperity I. predstavili zblízka.

Vozidlo vystúpilo do nadmorskej výšky 150 metrov a po prechode do režimu letu dosiahlo maximálnu rýchlosť 198 km/h. Konečná rýchlosť eVTOL, s ktorou bude vykonávať leteckú taxislužbu, je naplánovaná na približne 200 km/h, čo je menej ako cieľ iných výrobných spoločností, ale AutoFlight kladie osobitný dôraz na bezpečnejšiu prevádzku.

Súvisiace články