Existuje auto na stlačený vzduch? Jedno by sa našlo. A jazdí!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Riešenie problémov s fosílnymi palivami visí vo vzduchu. Dýchame alternatívny zdroj energie pre motory osobných áut, prototyp už jazdí.
AirPod 2.0
Vzhľadom na rastúce ceny tradičných pohonných hmôt ruka v ruke s ekologickým zameraním vznikajú výskumné skupiny pátrajúce po iných zdrojoch použiteľnej energie áut. Náhradou za fosílne palivá sa umelo stávajú elektromobily, aj keď nemusia patriť medzi automatických nástupcov presadzovaných bez ohľadu na iné alternatívy.
Jedno z ďalších riešení visí vo vzduchu, ktorý dýchame. Automobil poháňaný stlačeným vzduchom je technológia, ktorá spĺňa podmienku minimálnych emisií aj bez použitia neekologických batérií a ich nabíjania. Všeobecne označovaný model Compressed Air Car zjednodušene povedané využíva základné fyzikálne princípy ak pohybu piestov hnacích hriadeľov či kolies slúži využitie tlakov v uzavretej sústave.
MDi
Medzi jednoznačnými výhodami prevláda spomínaná ochrana životného prostredia. Bez výfuku a horľavín vo vnútri nevznikajú škodliviny, ďalším pripomínaným plusom sú prevádzkové náklady pri vzduchu rovné minimálnym hodnotám. Absencia spaľovania vo valcoch prináša aj menej hluku, ktorý je s obľubou tiež kritizovaný a regulovaný.
V snahe vyrovnaného hodnotenia existuje aj množstvo nevýhod automobilovej technológie stlačeného vzduchu. Negatíva začínajú prevádzkyschopnou rýchlosťou, pretože maximálne dosiahnuteľné tempo sa pohybuje okolo 70 či 80 km/h, čo je sotva dosiahnuteľný mimomestský limit úplne nevhodný pre plynulosť dopravy. Ľahko podvodným trikom sa ponúka implementovať akýkoľvek typ iného motora, ale doping ponúka iba menej čistá technika do zásuvky alebo z benzínky.
AirPod 2.0
Výpočet nedostatkov nebude ochudobnený o teórii doplňovania vzduchu do zásoby. Tankovanie by vyžadovalo novú infraštruktúru verejne dostupných vysokotlakových vzduchových čerpadiel na rýchle dopĺňanie vzduchových nádrží. Predstava domáceho plnenia je aktuálne ešte vzdialenejšia ako sen o rýchlom nabíjaní elektromobilov v súkromí.
Ambície jazdiť na vzduch vyvoláva vzrušenie, vďaka natešeným inovátorom sa sci-fi občas podarí realizovať a hŕstka futuristických prototypov existenciu dotiahne až do relatívne funkčného automobilu. Spoločnosť Zero Pollution Motors vytvorila AIRPod 2.0 – aktuálne zrejme najslávnejšie auto na stlačený vzduch.
MDi
AIRPod stačí do mesta, inde by osemdesiatikilometrový rýchlostný limit mohol tvoriť prekážku. Náhradou nedostatočnej dynamiky je udávaný mestský dojazd približne 120 km na nádrž stlačeného vzduchu. Doplnenie prebieha pri kompresore, výkonná pumpa údajne zdrží zhruba tri minúty. Motor s objemom 0,4 l dosahuje výkon 7 kW (9,5 koňa) a 45 Nm, na automat nadväzujú poháňané zadné kolesá obuté do pneumatík 135/65 R15. Celková váha dvojmiestneho pokusu je 350 kg pri rozmeroch 2,13 x 1,50 x 1,71 metra (dĺžka x šírka x výška). Kufor sľubuje prekvapivý úložný priestor s objemom 400 l. S cenou tesne nad 10 tisíc dolárov by mohla experimentálna verzia potešiť záujemcov o lacnejšiu náhradu elektromobilu.