Jasno
11°
Bratislava
Viola
18.5.2022
Tento kamión prešiel 130 kilometrov tak, že nik nesedel za volantom
Zdielať na
Mototech

Tento kamión prešiel 130 kilometrov tak, že nik nesedel za volantom

Zdroj: TuSimple

Aj keď pri samojazdení sa nám ako prvé vybavia spoločnosti ako Waymo či Tesla, ktoré už roky vyvíjajú samojazdiace kamióny, aby z ekonomického hľadiska mohli čoskoro zohrať významnú úlohu, pred pár dňami sa spoločnosti TuSimple podarilo dosiahnuť významný míľnik. Ich nákladné auto prešlo v Arizone takmer 130 kilometrov, pričom nik nesedel v kabíne.

Podľa kategórií stanovených Spoločnosťou automotívnych inžinierov (Society of Automotive Engineers) to znamená, že technológia TuSimple teraz dosiahla štvrtú úroveň samojazdenia, čo je kritérium, ktoré umožňuje vozidlu samostatne navigovať počas celej cesty bez akéhokoľvek vonkajšieho zásahu. Podobnú bravúru, teda že vozidlo dokáže jazdiť po ceste bez vodiča, dokázalo zatiaľ len Waymo a niekoľko ďalších firiem vyvíjajúcich samojazdiace autá.

Pritom spoločnosť TuSimple, založená v San Diegu v roku 2015, ani zďaleka nie je jediná, ktorá sa aktívne zaoberá vývojom technológie samoriadenia pre ťažké úžitkové vozidlá: okrem Plus.ai, Kodiak a nespočetných ďalších startupov, ktoré sa špecializujú na takéto úlohy, sa im aktívne venujú aj spoločnosti Volvo, Hyundai a Tesla, čo znamená, že TuSimple prekonal veľmi renomovaných konkurentov.

TuSimple

​Samoriadiaci kamión Navistar, vybavený senzormi, kamerami a lidarom, vyrazilo z Tucsonu v Arizone 22. decembra večer a do Phoenixu dorazilo asi po hodine a pol jazdy. Aj keď veľkú časť cesty absolvoval po I-10, Cheng Lu, generálny riaditeľ spoločnosti, pre TechCrunch uviedol, že v niektorých ohľadoch to bolo ešte ťažšie ako jazda po meste: takmer 36-tonový kamión prekročil priemernú rýchlosť 100 km / h, preto musí fungovať mimoriadne spoľahlivo, aby mohol jazdiť úplne samostatne. Hoci v kabíne nikto nesedel, počas skúšobnej jazdy nezostal kamión sám, keďže vozidlo sprevádzali dve policajné autá zo vzdialenosti asi jednej míle a TuSimple mal niekoľko kilometrov pred kamiónom jedno vozidlo a ďalšie mierne za ním.

Podľa oznámenia firmy však nebol potrebný žiadny zásah, kamión si počínal bezchybne ako na diaľnici, tak aj na vedľajších cestách, nebol problém vyjsť a zísť z trate, zastaviť na červenú či veľká ľavotočivá zákruta. To si môže overiť každý, pretože TuSimple zverejnil na YouTube nezostrihaný záznam z jazdy.

Aj keď je samoriadenie štvrtého stupňa je pre TuSimple pôsobivým úspechom, treba poznamenať, že spoločnosť to dosiahla vo fáze, ktorá bola v posledných rokoch veľmi dobre zmapovaná: ich nákladné autá s bezpečnostným vodičom absolvovali za posledný rok a pol približne 1 800 jázd, to znamená viac ako 250 tisíc najazdených kilometrov. Lu v tejto súvislosti poznamenal, že hoci kamión viezol aj náklad, cieľom aktuálneho testu bolo predovšetkým demonštrovať schopnosti technológie. Presvedčenie verejnosti a zvyknutie si na vozenie nákladiakov bez vodičov bude podľa šéfa spoločnosti kľúčové pre napredovanie odvetvia.

"Aby ste urobili tento prvý krok, je dôležité prijať množstvo bezpečnostných opatrení,"

dodal.

Ako sme spomenuli, TuSimple stále používa prerobené verzie tradičných kamiónov, no do roku 2024 plánujú mať hotové vlastné vozidlo, ktoré je už vyvíjané špeciálne pre samoriadenie. Podľa dostupných informácií bude prvá generácia vozidiel vyvinutá spoločne s ťažkotonážnou dcérskou spoločnosťou Volkswagenu, Traton Group. Stále v nich bude k dispozícii riadenie a pedále, pretože stále existujú úlohy (ako oddelenie prívesu a ťažného zariadenia), ktoré nemožno vyriešiť bez ľudského zásahu.

Samozrejme, investori majú veľkú dôveru v technológiu spoločnosti, pretože doteraz dostali objednávky na 6 875 samoriadiacich kamiónov, uvádzal TuSimple vo vyhlásení. Zvýšený záujem nie je náhodný, vodičov kamiónov je nedostatok v Európe aj v Spojených štátoch a príchod robotických kamiónov by mohol aspoň čiastočne zmierniť narastajúci nedostatok vodičov.