Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Štýlové monštrum: Fascinujúci príbeh vozidla Rolls-Royce
Zdielať na
Tech

Štýlové monštrum: Fascinujúci príbeh vozidla Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce

Ak máte k dispozícii tristotisíc eur, pravdepodobne nezamierite ihneď do najbližšej predajne s luxusnými vozidlami, aby ste ich minuli. Ak je ale táto suma len nepatrnou čiastkou vášho príjmu, je dosť možné, že vás úplne opantá pocit toho, že musíte vlastniť niečo elegantné a luxusné.

​Píše sa rok 1904, je 4. mája a nachádzame sa v Manchestri. Henry Edmund sa náhli na dôležité stretnutie. Svojmu spoločníkovi, ktorý zostrojil vlastné vozidlo s výkonom desiatich konských síl, chce predstaviť priateľa Charlesa Stewarta Rollsa, strojného inžiniera, ktorý sa stal predajcom automobilov.

Ako inak, z tohto stretnutia vznikol úspešný príbeh.

Wikimedia

​​Rolls bol už na univerzite posadnutý vozidlami a rýchlosťou a aby dokázal svoj drahý koníček financovať, spolu s priateľom Claudeom Johnsonom začali dovážať a predávať automobily Peugeot a Minerva.

Elektrotechnik Royce, ktorý bol predtým predavačom novín, sa do automobilov zamiloval po kúpe prvého dvojvalcového vozidla Decauville. Zistil, že dokáže vyrobiť podobný, dokonca lepší.

“Zožeň si ten najlepší a sprav ho ešte lepším” – sa stalo filozofiou Rolls–Royce.

Wikimedia

​​Keď si Royce vyrobil vlastný automobil s desiatimi konskými silami, Rollsovi prišiel práve vhod, pretože sa obával, že dokáže predať len importované vozidlá. Po prvej skúšobnej jazde sa dohodli: pod názvom Rolls-Royce bude Rolls predávať automobily, ktoré Royce vyrobí.

Automobily si ľudia zamilovali natoľko, že neubehli ani dva roky a v marci 1906 založili spoločnosť Rolls-Royce a na trh vypustili šesťvalcový model Silver Ghost, ktorý bol nepochybne najlepším automobilom na svete.

Rolls-Royce

​​Čím si to zaslúžil?

Okrem iného tým, že 27-krát prešiel trasu Londýn-Glasgow (14 371 míľ) a legendárne auto tým prekonalo svetový rekord v nepretržitej jazde, čím dokázalo svoju bezkonkurenčnú spoľahlivosť a komfort.

Napriek celosvetovému uznaniu, výrobu modelu Silver Ghost v roku 1925 ukončili a nahradili modelom Phantom I, ktorý vyrábali v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch.

1929 Rolls-Royce Phantom I Riviera na aukcii RM Sotheby’s

1929 Rolls-Royce Phantom I Riviera na aukcii RM Sotheby’s

Sotheby's

​Prvá svetová vojna priniesla nové požiadavky. V roku 1914 sa Royce pripojil k vojenskému priemyslu a začal vyrábať letecké motory, podobne ako iné veľké a špičkové automobilky. Krátko nato sa zrodil motor Eagle, ktorý zabezpečil prvý transatlantický let a prvý britsko-austrálsky let britských ťažkých bombardérov Vickers Vimy.

Aj dvadsiate roky minulého storočia sa niesli v znamení leteckých motorov, najmä typu R, s ktorým sa Rolls-Royce zapojil do slávnej súťaže hydroplánov Schneiderovej ceny.

V roku 1931 vytvorili svetový rekord, keď svojím hydroplánom prekročili rýchlosť 640 km / h. Veľký vývoj neobišiel ani pevninu - Phantom III prišiel s prvým motorom Rolls-Royce V12 a aj typ R lámal na zemi rekordy.

​​Sir Malcolm Campbell vytvoril s modelom Bluebird v roku 1933 rýchlostný rekord 450 km / a o štyri roky neskôr George Eyston prekonal s modelom Thunderbolt poháňaným dvoma R motormi rýchlosť 499 km / h.

Medzitým Sir Henry Segrave dosiahol svetový rekord na vode  rýchlosťou 190 km / h a potom, niekoľko sekúnd po zázname, narazil do pňa zaseknutého vo vode a tragicky zahynul.

Rolls-Royce

​Od motora typu R bol už len krôčik k motorom Merlin, kvapalinou chladeným dvanásťvalcom, ktoré poháňali britské jednomiestne stíhacie lietadlá Hawker Hurrican a tiež najpoužívanejšie stroje druhej svetovej vojny - Supermarine Spitfire.

Počas druhej svetovej vojny sa dopyt po motoroch Merlin zvýšil natoľko, že z malej firmy Rolls-Royce sa stal jeden z najvýznamnejších hráčov na trhu a začali s vývojom prvého prúdového motora s plynovými turbínami, tentokrát pod vedením Sira Franka Whittleho.

Frank Whittle

Frank Whittle

Rolls-Royce

​​Krátko nato si v 50. rokoch spoločnosť Rolls-Royce vybudovala úzky vzťah s britskou kráľovskou rodinou. Kráľovná Alžbeta II. sa už viac neprevážala Daimlerom, ale Phantomom IV, ktorý potom vyrábali len pre kráľov a hlavy štátu (celkom 18 kusov)  a tak vzniklo jedno z najvzácnejších vozidiel všetkých čias.

Rolls-Royce

​Silver Cloud bol na trh uvedený v roku 1955. Automobil navrhnutý spoločnosťou JP Blatchley dosahoval rýchlosť 170 km / h a bol vybavený 4887 cm³ motorom , rovnako ako Silver Dawn, len s úplne novou a krásnou oceľovou karosériou. Ďalší obrovský úspech prišiel koncom 50. rokov v podobe vozidla  Phantom V, z ktorého si jeden exemplár zakúpila aj samotná legenda skupiny Beatles John Lennon. Odvtedy sa tento špeciálny Phantom s farebnými vzormi stal jedným z najcennejších Rollsov a najžiadanejšou relikviou Johna Lennona.

​​​Vývoj sa, samozrejme, nezastavil ani na iných frontoch: motor Avon, zostrojený spoločnosťou Rolls-Royce, bol základom prvého prúdového lietadla na svete a ďalší Conway, sa do histórie zapísal ako prvý motor diaľkového Boeingu 707.

Hlavnou výzvou sedemdesiatych rokov boli pre britského výrobcu dve vzrušujúce novinky: štýlový dvojdverový model Corniche vo verziách s pevnou a plátennou strechou, ktorú na podvozku Silver Shadow zostrojil Mulliner Park Ward a objavila sa aj na modeli Camargue od talianskej spoločnosti Pininfarina.

V roku 1980 britská spoločnosť Vickers odkúpila Rolls-Royce Motors Limited a začala okrem vozidiel Bentley vyrábať aj Rolls-Royce.

Nový rekord z roku 1983 dokázal, že Rolls-Royce je stále na vrchole technických výkonov: vozidlo Thrust 2 zostrojené Johnom Ackroydom a Richardom Nobleom, poháňané prúdovým motorom Avon 302, dosiahlo rýchlosť 1047 km / h.

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia sa otvorila nová kapitola v histórii značky: BMW Group získala práva na výrobu automobilov Rolls-Royce.

Prvý nový Rolls, Phantom vyrobený v roku 2003 už bol vyrobený takto a model Ghost z roku 2009 si pripomína Silver Ghost spred sto rokov.

Luxusná továreň automobilov sa ani odvtedy nenudí, dôkazom sú modely Wraith, Dawn a Cullinan, v ktorých nechýbajú najnovšie technologické vychytávky.