Štýlové monštrum: Fascinujúci príbeh vozidla Rolls-Royce
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Rolls-Royce
Ak máte k dispozícii tristotisíc eur, pravdepodobne nezamierite ihneď do najbližšej predajne s luxusnými vozidlami, aby ste ich minuli. Ak je ale táto suma len nepatrnou čiastkou vášho príjmu, je dosť možné, že vás úplne opantá pocit toho, že musíte vlastniť niečo elegantné a luxusné.
Píše sa rok 1904, je 4. mája a nachádzame sa v Manchestri. Henry Edmund sa náhli na dôležité stretnutie. Svojmu spoločníkovi, ktorý zostrojil vlastné vozidlo s výkonom desiatich konských síl, chce predstaviť priateľa Charlesa Stewarta Rollsa, strojného inžiniera, ktorý sa stal predajcom automobilov.
Ako inak, z tohto stretnutia vznikol úspešný príbeh.
Wikimedia
Rolls bol už na univerzite posadnutý vozidlami a rýchlosťou a aby dokázal svoj drahý koníček financovať, spolu s priateľom Claudeom Johnsonom začali dovážať a predávať automobily Peugeot a Minerva.
Elektrotechnik Royce, ktorý bol predtým predavačom novín, sa do automobilov zamiloval po kúpe prvého dvojvalcového vozidla Decauville. Zistil, že dokáže vyrobiť podobný, dokonca lepší.
“Zožeň si ten najlepší a sprav ho ešte lepším” – sa stalo filozofiou Rolls–Royce.
Wikimedia
Keď si Royce vyrobil vlastný automobil s desiatimi konskými silami, Rollsovi prišiel práve vhod, pretože sa obával, že dokáže predať len importované vozidlá. Po prvej skúšobnej jazde sa dohodli: pod názvom Rolls-Royce bude Rolls predávať automobily, ktoré Royce vyrobí.
Automobily si ľudia zamilovali natoľko, že neubehli ani dva roky a v marci 1906 založili spoločnosť Rolls-Royce a na trh vypustili šesťvalcový model Silver Ghost, ktorý bol nepochybne najlepším automobilom na svete.
Rolls-Royce
Čím si to zaslúžil?
Okrem iného tým, že 27-krát prešiel trasu Londýn-Glasgow (14 371 míľ) a legendárne auto tým prekonalo svetový rekord v nepretržitej jazde, čím dokázalo svoju bezkonkurenčnú spoľahlivosť a komfort.
Napriek celosvetovému uznaniu, výrobu modelu Silver Ghost v roku 1925 ukončili a nahradili modelom Phantom I, ktorý vyrábali v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch.
1929 Rolls-Royce Phantom I Riviera na aukcii RM Sotheby’s
Sotheby's
Prvá svetová vojna priniesla nové požiadavky. V roku 1914 sa Royce pripojil k vojenskému priemyslu a začal vyrábať letecké motory, podobne ako iné veľké a špičkové automobilky. Krátko nato sa zrodil motor Eagle, ktorý zabezpečil prvý transatlantický let a prvý britsko-austrálsky let britských ťažkých bombardérov Vickers Vimy.
Aj dvadsiate roky minulého storočia sa niesli v znamení leteckých motorov, najmä typu R, s ktorým sa Rolls-Royce zapojil do slávnej súťaže hydroplánov Schneiderovej ceny.
V roku 1931 vytvorili svetový rekord, keď svojím hydroplánom prekročili rýchlosť 640 km / h. Veľký vývoj neobišiel ani pevninu - Phantom III prišiel s prvým motorom Rolls-Royce V12 a aj typ R lámal na zemi rekordy.
Sir Malcolm Campbell vytvoril s modelom Bluebird v roku 1933 rýchlostný rekord 450 km / a o štyri roky neskôr George Eyston prekonal s modelom Thunderbolt poháňaným dvoma R motormi rýchlosť 499 km / h.
Medzitým Sir Henry Segrave dosiahol svetový rekord na vode rýchlosťou 190 km / h a potom, niekoľko sekúnd po zázname, narazil do pňa zaseknutého vo vode a tragicky zahynul.
Rolls-Royce
Od motora typu R bol už len krôčik k motorom Merlin, kvapalinou chladeným dvanásťvalcom, ktoré poháňali britské jednomiestne stíhacie lietadlá Hawker Hurrican a tiež najpoužívanejšie stroje druhej svetovej vojny - Supermarine Spitfire.
Počas druhej svetovej vojny sa dopyt po motoroch Merlin zvýšil natoľko, že z malej firmy Rolls-Royce sa stal jeden z najvýznamnejších hráčov na trhu a začali s vývojom prvého prúdového motora s plynovými turbínami, tentokrát pod vedením Sira Franka Whittleho.
Frank Whittle
Rolls-Royce
Krátko nato si v 50. rokoch spoločnosť Rolls-Royce vybudovala úzky vzťah s britskou kráľovskou rodinou. Kráľovná Alžbeta II. sa už viac neprevážala Daimlerom, ale Phantomom IV, ktorý potom vyrábali len pre kráľov a hlavy štátu (celkom 18 kusov) a tak vzniklo jedno z najvzácnejších vozidiel všetkých čias.
Rolls-Royce
Silver Cloud bol na trh uvedený v roku 1955. Automobil navrhnutý spoločnosťou JP Blatchley dosahoval rýchlosť 170 km / h a bol vybavený 4887 cm³ motorom , rovnako ako Silver Dawn, len s úplne novou a krásnou oceľovou karosériou. Ďalší obrovský úspech prišiel koncom 50. rokov v podobe vozidla Phantom V, z ktorého si jeden exemplár zakúpila aj samotná legenda skupiny Beatles John Lennon. Odvtedy sa tento špeciálny Phantom s farebnými vzormi stal jedným z najcennejších Rollsov a najžiadanejšou relikviou Johna Lennona.
Vývoj sa, samozrejme, nezastavil ani na iných frontoch: motor Avon, zostrojený spoločnosťou Rolls-Royce, bol základom prvého prúdového lietadla na svete a ďalší Conway, sa do histórie zapísal ako prvý motor diaľkového Boeingu 707.
Hlavnou výzvou sedemdesiatych rokov boli pre britského výrobcu dve vzrušujúce novinky: štýlový dvojdverový model Corniche vo verziách s pevnou a plátennou strechou, ktorú na podvozku Silver Shadow zostrojil Mulliner Park Ward a objavila sa aj na modeli Camargue od talianskej spoločnosti Pininfarina.
V roku 1980 britská spoločnosť Vickers odkúpila Rolls-Royce Motors Limited a začala okrem vozidiel Bentley vyrábať aj Rolls-Royce.
Nový rekord z roku 1983 dokázal, že Rolls-Royce je stále na vrchole technických výkonov: vozidlo Thrust 2 zostrojené Johnom Ackroydom a Richardom Nobleom, poháňané prúdovým motorom Avon 302, dosiahlo rýchlosť 1047 km / h.
V deväťdesiatych rokoch minulého storočia sa otvorila nová kapitola v histórii značky: BMW Group získala práva na výrobu automobilov Rolls-Royce.
Prvý nový Rolls, Phantom vyrobený v roku 2003 už bol vyrobený takto a model Ghost z roku 2009 si pripomína Silver Ghost spred sto rokov.
Luxusná továreň automobilov sa ani odvtedy nenudí, dôkazom sú modely Wraith, Dawn a Cullinan, v ktorých nechýbajú najnovšie technologické vychytávky.