Legendárna Vespa: Preslávila ju talianska elegancia a nízka cena
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Shutterstock
Vespa je viac ako dopravný prostriedok. Je symbolom životného štýlu a propagácie mestskej kultúry.
Vespa bola od začiatku symbolom avantgardy, ktorá sa spája s mestom. Nie náhodou žije väčšina jej súčasných majiteľov práve tam. Legendárny skúter sa stal kultovým dopravným prostriedkom, s ktorým sa dá ľahko stotožniť.
Príchod Vespy
Prvý model sa vyrobil v roku 1946. Náš príbeh ale začína oveľa skôr a úplne inak.
V roku 1884 sa Rinaldo Piaggio živil dodávaním prvotriedneho dreva pre výrobu zariadenia kajút na luxusných jachtách. Neskôr začal s výrobou železničných kolies a motorových lodí určených na vyhľadávanie a likvidáciu ponoriek. Okruh činností spoločnosti rozšíril aj o výrobu leteckých motorov a rotačných vrtúľ do vrtuľníkov. Prvá svetová vojna definitívne zmenila zameranie spoločnosti. Začala vyrábať lietadlá a hydroplány. Okrem hlavnej prevádzky v Janove otvorila dve ďalšie. V roku 1917 v Pise a o štyri roky neskôr aj v Pontedere.
Shutterstock
Káčer Donald a lietadlo
Počas druhej svetovej vojny utrpela spoločnosť veľké straty, keď spojenecké sily doslova zrovnali so zemou jej dve prevádzky. Ich obnovou bol poverený syn zakladateľa Enrico Piaggio, ktorý obrátil svoju pozornosť na hospodársku situáciu krajiny. Keďže automobilová doprava bola zničená, po rýchlom a pohodlnom dopravnom prostriedku bol veľký dopyt. Začal s výrobou cenovo dostupných skútrov.
V roku 1943 zostrojil Renzo Spolti skúter, ktorý pre svoj čudný tvar robotníci továrne prezývali Paperino (Káčer Donald). Enricovi sa ale nepáčil. O dva roky neskôr poprosil leteckého inžiniera Corradina D´Ascania, aby ho prerobil.
D´Ascanio nemal rád motorky, považoval ich za nepohodlné a beztvaré. Tiež nemal rád vymieňanie kolies, pri ktorom sa často zašpinilo oblečenie. Uplatnil teda svoje poznatky z leteckého inžinierstva a vyhotovil skúter, ktorého karoséria a volant pripomínali lietadlo. Rýchlostnú páku umiestnil na riadidlá a motor ku zadnému kolesu. Predné teleskopické vidlice nahradil leteckými tlmičmi, ktoré uľahčili výmenu kolesa. Pri jeho výmene chránil vodiča od znečistenia kryt. Skúter vybavil pohodlným a bezpečným sedadlom.
Shutterstock
Vzostup skútru
V apríli 1946, sa z továrne v Pontedere vykotúľal prvý model. Enrico Piaggio ho pokrstil menom Vespa, pretože mu pripomínal osu. Ľudia ním boli nadšení, aj keď sa našli skeptici, ktorí mu neveštili dlhú budúcnosť. Napriek tomu sa ich predalo vyše dvetisíc kusov. Bol to veľký úspech. O štyri roky neskôr sa ich už vyrobilo 60 tisíc kusov. Druhou svetovou vojnou otrasené Taliansko bolo motorizované skútrami Vespa a Piaggio nimi zásoboval celú krajinu.
V polovici päťdesiatych rokov sa stala celosvetovo vyhľadávaným dopravným prostriedkom, ktorý sa vyrábal vo viacerých krajinách. Taliansky štýl a elegancia sa stali celosvetovým symbolom.