Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Vedci prišli na to, ako vás prinútiť prestať fajčiť
Zdielať na

Vedci prišli na to, ako vás prinútiť prestať fajčiť

Pozrite si tiež archívne video o novoročnom predsavzatí prestať fajčiť.

Americkí výskumníci dospeli k zaujímavému záveru: ak by sa kampane na odvykanie od fajčenia snažili vyvolať pocit vďačnosti, mohli by byť úspešnejšie ako súčasné slogany, ktoré sú odrádzajúce.

Hoci predchádzajúci komplexný výskum dospel k záveru, že pozitívne emócie nemajú v kampaniach proti fajčeniu žiadny účinok, výskumníci z Harvardovej univerzity oznámili zistenia, že vyvolanie pocitu vďačnosti u fajčiarov znižuje ich závislosť a pomáha im, aby sami podnikli kroky na odvykanie od fajčenia.

Predchádzajúce snahy o ovplyvnenie fajčiarov sa zvyčajne zameriavali na negatívne emócie, ale výskumníci sa zamerali na účinok sprostredkovania pozitívnych emócií. Na základe reprezentatívnych prieskumov v Spojených štátoch a analýzy celosvetovej vzorky dospeli k záveru, že existuje súvislosť medzi vyššou úrovňou vďačnosti a nižšou pravdepodobnosťou fajčenia, a to aj po kontrole iných faktorov ovplyvňujúcich fajčenie.

Experimentálne štúdie tiež potvrdili kauzálny vzťah. Zatiaľ čo vyvolanie pocitu vďačnosti u dospelých fajčiarov znížilo ich túžbu fajčiť, vyvolanie pocitu súcitu alebo smútku nemalo podobný účinok. Zaujímavé je, že vyvolanie pocitu vďačnosti prispelo k tomu, že sa účastníci zapísali do online kurzu, ktorý im pomohol prestať fajčiť.

Odborníci tvrdia, že ich zistenia môžu pomôcť ľuďom prehodnotiť posolstvá kampaní proti fajčeniu. Tie súčasné sú zamerané najmä na súcit, sympatie a smútok a tieto pocity majú len malý vplyv na postoj k fajčeniu. V skutočnosti pocity smútku v skutočnosti zvyšujú túžbu po cigaretách.

Prečo však môže mať vďačnosť takýto účinok? Vedci to vysvetľujú tým, že vďačnosť má tú charakteristickú vlastnosť, že sa líši od iných pozitívnych emócií, ako sú šťastie, nádej a súcit. Nevyvoláva okamžité dobré pocity, ale zameriava sa viac na dlhodobé emocionálne uspokojenie. Táto jedinečná vlastnosť môže súvisieť s jej účinkom na odvykanie od alkoholu a túžbu odvyknúť. Informačné kampane zamerané na verejné zdravie by sa preto mali zamerať na pocity vďačnosti, píšu vedci v časopise Proceedings of the National Academy of Science.