Skoro jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Elektrická Candela C-8 letí nad hladinou: Rýchlo, ticho a bez emisií
Zdielať na
Tech

Elektrická Candela C-8 letí nad hladinou: Rýchlo, ticho a bez emisií

Zdroj: Candela

S pomocou batérií a špeciálnej konštrukcie brázdi krídlový čln Candela C-8 jazerá a rieky, ale aj more. Rýchlo, ticho a bez emisií. Ukazuje sa, že krídlová konštrukcia je pre elektrické lode ideálna. Pri dosiahnutí vyššej rýchlosti sa trup vynorí nad hladinu a loď akoby letela vo vzduchu.

Vo švédskom Štokholme sa pred siedmimi rokmi v hlave podnikateľa Gustava Hasselskoga zrodil nápad na rýchle elektrické člny. Ich výkon a dojazd mal byť porovnateľný alebo dokonca lepší ako tie, ktoré poháňa spaľovací motor.

Hasselskog nezostal pri teórii a založil spoločnosť Candela. Najal do nej najlepších svetových inžinierov, expertov na hydrodynamiku, strojné a štrukturálne inžinierstvo a spoločne sa pustili do práce. Výsledkom ich snaženia sa stal elektrický krídlový čln Candela C-7, ktorý bol najpredávanejším vo svojej kategórii v roku 2020. Vývojársky tím ale nezaspal na vavrínoch a svoj nápad ďalej vylepšuje. Aktuálne predstavil novú generáciu s označením C-8.

Krídlový čln je špeciálny typ plavidla, ktoré by ste pri pomalom pohybe na vode nerozoznali od bežného člna. Až keď krídlový čln (anglicky hydrofoil) začne zrýchľovať, všimnete si rozdiel. Pod hladinou má totiž ukryté nosné krídla, vďaka ktorým sa pri dosiahnutí vyššej rýchlosti trup vynorí nad hladinu a loď akoby letí vo vzduchu. Zníži sa tak odpor vody a čln môže dosahovať vyššie rýchlosti. Proti bežnému člnu je tiež stabilnejší a pokojnejší, pretože do neho nenarážajú vlny na hladine.

Už počas dvoch rokov chce Candela vyrábať až 400 člnov ročne. Vo Švajčiarsku úspešne asbolvoval najprísnejšie hlukové skúšky.

Candela

​Ideálne pre elektrické lode

Krídlová konštrukcia je ideálna pre elektrické lode. Tie dnes totiž majú jeden zásadný problém: Liter tekutého paliva v sebe nesie stále oveľa viac energie ako kilogram batérií. A prerážať vodu, prúdy a vlny si vyžaduje veľa energie. Akonáhle sa ale čln dostane svojim trupom nad hladinu, hydrodynamický odpor významne klesá, čím klesajú aj energetické nároky.

Candela C-8 je vybavený batériou 44 kWh, čo je zhruba toľko, koľko majú dnešné lacnejšie elektromobily. Vďaka nej dokáže prekonať vzdialenosť až 92,6 km (50 námorných míľ). Podľa švédskej firmy ide o rekord - žiadna iná elektrická loď, ktorá by dokázala plávať ďalej, sa zatiaľ nepredáva. Čln C-8 je dlhý 8,5 metra a môže sa na ňom plaviť až osem pasažierov. K dispozícii majú štyri postele, lehátko a dokonca aj námornú toaletu.

​Candela C-8 je luxus

Rovnako ako nie sú lacná zábava elektromobily, platí to aj pre elektrolode. Candela C-8 stojí v základnej výbave 280 tisíc eur. Nie je to málo, ale za ten zážitok, keď sa čln ako hrot šípu v takmer úplnej tichosti vznáša nad hladinou, to zrejme niekomu stojí.

V priestrannom podpalubí člnu Candela C-8 nájdete štyri postele.

Candela

Candela C-POD má byť najefektívnejší lodný elektromotor.

Candela

​Zakladateľ Gustav Hasselskog sľubuje, že sa v jeho lodi budete cítiť podobne ako v závodnom aute. Maximálna rýchlosť je ale samozrejme výrazne nižšia, než u áut, a to 30 uzlov, teda asi 56 km/h. Vyzerá to málo, ale na vode už je to považované za slušnú rýchlosť. A navyše, softvér lode si dokonca budete môcť podobne ako v moderných autách alebo mobiloch upgradovať vďaka over-the-air updatom, teda bezdrôtovo a cez dátové spojenie telefónu. Takže nie je vylúčené, že vďaka optimalizáciám sa maximálka v budúcnosti ešte o niečo zvýši!