Jasno
11°
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Hrdza, tričká, Mercedes: Príbeh dizajnéra, ktorý nadovšetko miluje prírodu
Zdielať na
Mototech

Hrdza, tričká, Mercedes: Príbeh dizajnéra, ktorý nadovšetko miluje prírodu

Zdroj: Mercedes

Čo je prvá vec dizajnérov interiérov, keď nastúpia do vyrábaného vozidla? Vnímajú aj iné priemyselné odvetvia a na čo sú im sopečné horniny z Islandu? Dozviete sa z profilu Matthiasa Gottwalda.

V roku 2011 našli dvaja mladí dizajnéri v lese medzi Švédskom a Nórskom divný poklad. Bolo to vrakovisko s tisíckou áut, medzi ktorými boli také klasiky ako Mercedes SE 220, ktorý na začiatku šesťdesiatych rokov privádzal do varu amerických dizajnérov.

Našťastie, sa Matthias Gottwald a Tobias Kruschhausen len nerozplývali nad starými vrakmi, ale spomenuli si na rozhlasovú reláciu, v ktorej hovorili o špeciálnej potlači na textil: v severnom Taliansku sa nachádzali manufaktúry, v ktorých špeciálnou technológiou vyrábali z hrdze tlačiarenský pigment používaný na potlač odevov.

Roststoff.

​Vyvinuli vlastnú metódu a vyrobili prvé tričko, ktoré malo na bielom pozadí motív chrobáka VW z vlastnej hrdze.

„Predmety takto ukážu svoju skutočnú esenciu.“

- tešili sa a dokonca založili firmu Roststoff: zaoberajúcu sa potlačou tričiek z hrdzavých predmetov.

Roststoff

​Obchod sa slušne rozbehol a hrdzavé tričká sa stali rýchlo populárne. „Jednoduché, ale unikátne. Recyklované, ale štýlové. Retro a zároveň moderné "- zhrnuli podstatu ich tričiek jedny nemecké noviny.

Roststoff

​Neskôr Gottwaldovci spojili túto technológiu s ďalšou svojou veľkou vášňou, s cestovaním. Začali zbierať kultovú hrdzu všade na svete: z vietnamského parného stroja, z grilu churrasco v Riu, z ostnatého drôtu plota v kodanskom Freetowne, švajčiarskeho mosta a starého vlakového nádražia v Stuttgarte.

Roststoff

​Svoj obchod ale museli prevádzkovať len popri zamestnaní, keďže táto metóda nebola vhodná na sériovú výrobu. Po niekoľkých rokoch úspechu dvojica opustila firmu. Ich najväčší sen,

vyrobiť tričko z hrdze Titanicu“,

zostal len snom.

Roststoff

​Gottwald, ktorý vyštudoval priemyselný dizajn v Nemecku a potom rok študoval v Detroite, sa stal v roku 2008 členom Daimler Interior Design. Ako diplomovú prácu vytvoril arktické výskumné vozidlo.

Prvou významnejšou prácou v spoločnosti Mercedes bol návrh interiéru Smart Fortwo. Pred očami mal predovšetkým spokojnosť zákazníkov a zároveň sa inšpiroval prírodou.

Gottwald dnes pracuje už len v automobilovom priemysle.

Gottwald dnes pracuje už len v automobilovom priemysle.

Daimler AG

​"Nielen atraktivita krajiny, rastlín a stromov, ale aj ich základný tvar uľahčujú naplnenie ich funkcií,

- vysvetľuje. - Snažíme sa vytvoriť kontrast medzi prírodným, hravým a prvotriednym dizajnom. Pozorne zvažujeme všetky plochy a prichádzame s niečím novým."

Mercedes

​Nedávno Gottwald pracoval na interiéri novej Triedy A. Uviedol, že je to zložitý proces, v ktorom by nefungovala jedna časť bez druhej. "Ak samotná funkcia nie je atraktívna, stane sa rovnako bezvýznamnou ako niečo, čo je krásne, ale nepoužiteľné."

Mercedes

​Dôležitý je aj správny výber materiálov. Napríklad, v spoločnosti Smart priblížil mestský život samotnou látkou, pretože používal špeciálnu high-tech tkaninu, ktorá sa používa predovšetkým na výrobu obuvi. Podobnú úlohu mal aj pri novej triede A: výrobe cenovo dostupného auta, ktoré nepozostáva len z plastu.

Kokpit vyžaruje harmóniu a dobrý pocit.

Kokpit vyžaruje harmóniu a dobrý pocit.

Mercedes

​Významnou inováciou je aj vypustenie zaoblenia hornej časti klasickej prístrojovej dosky, ktorá má takto tvar krídla. Eleganciu širokouhlej obrazovky výborne dopĺňajú športové turbínové ventilátory. Ale nezanedbali ani takú dôležitú vec, ako čo najlepšie využiť vnútorný priestor.

Mercedes

​Batožinový priestor je nielen väčší, ale kompaktnejší ako u jeho predchodcu a zadné dvere sú „bezpečnejšie“, takže nie je žiadny výčnelok, do ktorého by sa mohol cestujúci pri nastupovaní udrieť.

Mercedes

​Neexistuje taký moment, keď si dizajnér prezrie návrhy a nájde niečo dôležité. Ide o takú komplexnú spoluprácu inžinierov, dizajnérov, ergonómov a iných tímov, že koncept sa postupne doladí, pričom dbajú na všetky detaily.

Mercedes

​Po dokončení modelu, Gottwald najskôr skontroluje priestor, ktorý zohráva rozhodujúcu úlohu pri dosahovaní zamýšľaného efektu, pre športové, ale komfortné kompaktné vozidlo triedy A.

Mercedes

​Hoci sa pri skúšobných testoch veľa hovorilo o futuristickom displeji a skúsenostiach užívateľov, má obrovské množstvo zaujímavých detailov. Ako uviedol Gottwaldov kolega, vedúci projektu Oliver Zolke: "Mohol by som vám o tomto vozidle rozprávať až do rána." Nenadarmo na ňom pracovalo množstvo štábov štyri a pol roka.

Hrany batožinového priestoru nenarúšajú zbytočné krivky.

Hrany batožinového priestoru nenarúšajú zbytočné krivky.

Mercedes

​Reč je o takých detailoch ako medzera medzi spätným zrkadlom a stĺpikom A, ktorý nechali pre lepší výhľad alebo otvor v strede okna nad zadným oknom, čo umožňuje dlhšie a väčšie čistenie povrchu stieraču zadného okna.

Gottwald síce zatvoril obchod s tričkami, ale ako dizajnér sa nezaujíma len o autá.

Pozorne sleduje módu, gadgety, nábytok a dizajn interiéru, koniec koncov, "auto je oveľa privátnejší priestor skôr ako predmet, ktorý vás prevezie z bodu A do B."

Mercedes

​Aj keď Gottwalda inšpiruje príroda, v jeho kancelárii nenájdete steny z machu, nejde mu o to.

„Milujem cestovanie, raz za rok niekam vypadnem. Často príde inšpirácia z najviac neočakávaných miest, keď sa ponorím do novej kultúry alebo neznámej krajiny.

Ale po vychádzke na Island si nezariadim izbu sopečnými horninami.

Inšpirácie zvyčajne prichádzajú podvedome.“