Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Eva, Adam
24.12.2025
Má zmysel vlastniť 8K televízor? Vedci to konečne spočítali
Zdielať na
Tech
Sme chlapi

Má zmysel vlastniť 8K televízor? Vedci to konečne spočítali

Porovnanie rozlíšenia televízorov a limitov ľudského oka v obývačke

Zdroj: Freepik.com

Výrobcovia televízorov roky presviedčajú ľudí, že čím viac pixelov, tým lepší zážitok. 4K sa stalo štandardom, 8K sa tlačí ako ďalší „must-have“ krok. Lenže vedci teraz prišli s výsledkami, ktoré tento hon za rozlíšením stavajú na hlavu. A pre väčšinu obývačiek nie sú práve lichotivé.

Výskumníci z University of Cambridge a spoločnosti Meta sa rozhodli zistiť, kde je skutočná hranica toho, čo ľudské oko dokáže rozlíšiť. Inými slovami – odkedy už ďalšie pixely nemajú žiadny zmysel. Ich štúdia, publikovaná v Nature Communications, ukazuje, že pri bežných pozorovacích vzdialenostiach v obývačke neponúkajú 4K ani 8K televízory výraznú výhodu oproti nižšiemu rozlíšeniu.

„Pri určitej vzdialenosti je úplne jedno, koľko pixelov pridáte navyše. Ľudské oko ich jednoducho nerozozná,“ vysvetľuje hlavná autorka štúdie Maliha Ashraf.

Vedci testovali dobrovoľníkov pomocou 27-palcového 4K monitora, ktorý posúvali bližšie a ďalej od divákov. Účastníci mali rozlíšiť extrémne jemné jednopixelové vzory od obyčajnej sivej plochy. V momente, keď už rozdiel nevideli, bola dosiahnutá takzvaná „hranica rozlíšenia“.

Výsledky ukázali, že hoci ľudské oko vidí viac detailov, než sa kedysi predpokladalo, existuje jasný strop. Pri typických veľkostiach televízorov a vzdialenostiach sledovania sa k nemu 4K veľmi rýchlo priblíži – a 8K ho už prakticky neprekročí.

Tím tiež zverejnil bezplatnú online kalkulačku, ktorá umožňuje zistiť, či je pri displejoch s vyšším rozlíšením rozdiel ešte badateľný v každej vzdialenosti. Samozrejme, záleží aj na tom, aká

Vedci to zhrnuli aj prakticky: ak máte napríklad 44-palcový 4K televízor a sledujete ho zo vzdialenosti okolo 2,5 metra, vidíte viac detailov, než dokáže vaše oko spracovať. Prechod na 8K by v takom prípade nepriniesol žiadne reálne zlepšenie obrazu.

Záver je jednoduchý a prekvapivo triezvy. Skôr než investovať do extrémneho rozlíšenia sa oplatí riešiť kvalitu panelu, kontrast, farby alebo HDR. Pixelová vojna je možno dobrý marketing, ale pre ľudské oči má svoje jasné limity.

Súvisiace články