Skoro jasno
25.9.2024
Mars z obežnej dráhy odklonili čierne diery: Vedci hľadajú príčiny

Mars z obežnej dráhy odklonili čierne diery: Vedci hľadajú príčiny

Zdroj: FreePik

Možno bolo odhalené ďalšie zo zvláštnych tajomstiev našej slnečnej sústavy, ktoré môže ovplyvniť aj najbližšie planéty.

Nedávna štúdia publikovaná v časopise Physical Review naznačuje, že zmeny na obežnej dráhe Marsu môžu naznačovať existenciu temnej hmoty. Vedci predpokladajú, že časť tmavej hmoty vo vesmíre môžu tvoriť takzvané primordiálne čierne diery, ktoré vznikli skoro po Veľkom tresku.

Tieto čierne diery môžu byť extrémne malé a bežnými vesmírnymi prístrojmi nezistiteľné, ale ich hmotnosť je veľká a ich gravitačné účinky môžu spôsobovať malé zmeny dráh planét v slnečnej sústave.

Cieľom tohto výskumu je nájsť nepriamy dôkaz existencie temnej hmoty prostredníctvom detekcie týchto gravitačných účinkov. Keďže vzdialenosť medzi Zemou a Marsom je známa s mimoriadnou presnosťou, mohla by sa pozorovať odchýlka dráhy až do jedného metra.

Hypotéza prvotných čiernych dier bola prvýkrát navrhnutá v 70. rokoch 20. storočia a vedci použili počítačové simulácie na modelovanie toho, aký by mohol byť vplyv takejto čiernej diery. Hoci zmeny dráh Zeme a Mesiaca je ťažké oddeliť od iných gravitačných vplyvov, v prípade Marsu je to sľubnejšia možnosť.

Medzi ďalšie kroky výskumu patrí presnejšie definovanie a oddelenie gravitačných účinkov od iných premenných. Technológia na to je už k dispozícii a presné merania dráhy Marsu poskytnú nové poznatky o povahe temnej hmoty.

Dokázanie existencie malých čiernych dier a ich vzťahu k temnej hmote by mohlo byť prelomom v jej štúdiu. A tento prístup by otvoril úplne nový smer v štúdiu gravitačných javov.

Okrem temnej hmoty má temná energia dôležitú súvislosť s čiernymi dierami, ktoré obsahujú väčšinu energie. Vedci sa domnievajú, že temná energia predstavuje približne 70 percent energie vo vesmíre. Hoci nie je viditeľná a nedá sa priamo merať, jej účinky sa dajú pozorovať: galaxie sa od seba neustále vzďaľujú, akoby neviditeľná sila ťahala vesmír od seba. Presná povaha temnej energie nie je známa, ale predpokladá sa, že je to energia prázdnoty v samotnom vesmíre.