Prvé elektrické dopravné lietadlo vzlietne už čoskoro
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: heartaerospace.com
Zvládne prekonať až 800 km na jeden záťah, takmer bez hluku.
Lietadlo Heart Experimental 1, vybavené štyrmi elektrickými motormi, je elektrické osobné lietadlo, ktoré môže fungovať na turbogenerátor aj na batériu.
S prísľubom udržateľnej leteckej dopravy by mal prvýkrát vzlietnuť najväčší prototyp elektrického dopravného lietadla na svete Heart Experimental 1 (Heart X1). Švédska spoločnosť Heart Aerospace má v súčasnosti naplánované prvé testovanie lietadla na rok 2025 na medzinárodnom letisku Plattsburgh v Spojených štátoch.
Prvý let lietadla Heart X1 bude dôležitým krokom vo vývoji spoločnosti ES-30, 30-miestneho hybridného elektrického regionálneho dopravného lietadla, uvádza Interesting Engineering.
„Elektrické komerčné lietadlá majú potenciál znížiť prevádzkové náklady leteckých spoločností a poskytujú veľkú príležitosť na oživenie regionálnych leteckých koridorov,“ tvrdí Anders Forslund, spoluzakladateľ spoločnosti. Poznamenáva tiež, že by to mohlo podporiť miestne hospodárstvo a cestovný ruch.
ES-30 je hybridno-elektrický stroj, ktorý dokáže prekonávať kratšie vzdialenosti na čisto elektrický pohon s nulovými emisiami. Pri dlhších letoch sa dá prepnúť do hybridného režimu, pričom sa na predĺženie doletu používajú turbogenerátory. Tie fungujú na kerozín.
Lietadlo je poháňané štyrmi elektrickými motormi poháňanými vrtuľou, ktoré sú bežne napájané batériami. Pri 30-minútovom nabíjaní s 30 cestujúcimi je dolet 200 km v čisto elektrickom režime, ktorý sa dá predĺžiť na 400 km aktiváciou generátorov v cestovnej výške - ale len s 25 cestujúcimi na palube môže lietadlo prejsť až 800 km.
Elektrické lietadlo je tiež oveľa tichšie ako jeho konvenčné náprotivky a má okamžite k dispozícii plný výkon, takže na vzlet mu stačí dráha dlhá 1 100 metrov. Verzia v plnej veľkosti bude mať rozpätie krídiel 32 metrov.
Prototyp bude spočiatku podrobený pozemným testom, od nabíjania a rolovania až po testovanie mnohých ďalších systémov, aby sa pred prvým vzletom overili všetky jeho systémy. Prvý let je plánovaný na prvý štvrťrok 2025.