Zaoceánska loď s takmer nulovými emisiami
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Bureau Veritas
Inžinieri francúzskej spoločnosti Ponant navrhli loď, ktorá na svoju prevádzku využíva solárnu, veternú a vodíkovú energiu.
Jedným z dôležitých faktorov v boji proti globálnemu otepľovaniu je ekologizácia lodnej dopravy. Jedným z riešení je prechod na ekologickejšie palivá, hoci sa zdá, že to problém úplne nevyrieši. V každom prípade ekologizácia lodí nie je jediným spôsobom, ako využívať čistejšie palivá: na tento účel možno využiť aj slnečnú a veternú energiu. A existuje spôsob, ako to urobiť naraz.
Francúzska spoločnosť Ponant prevádzkujúca výletné lode nedávno oznámila, že stavia špeciálnu loď. Ide o hybridné plavidlo, ktoré na svoju prevádzku využíva kvapalný vodík, bio-LNG a veternú energiu. Projekt s názvom Swap2Zero bude vybavený aj 1 000 štvorcovými metrami solárnych panelov. Spoločnosť tvrdí, že plachty dokážu zabezpečiť 50 percent energie potrebnej na pohon.
Loď, ktorá je zatiaľ len konceptom, má byť dlhá 186,2 metra a môže preplávať oceán. Energetická účinnosť a využívanie obnoviteľných zdrojov energie by mali v konečnom dôsledku viesť k vzniku zaoceánskej lode s takmer nulovými emisiami. Samozrejme, nikdy nebude úplne bez emisií, ale vďaka využívaniu bioplynu by sa k nim mohla veľmi priblížiť. Pomôže tomu aj skutočnosť, že veľkú časť vypusteného oxidu uhličitého zachytí lodný systém, takže ho bude možné v prípade potreby bezpečne uskladniť alebo opätovne použiť,“ píše Interesting Engineering.
Podľa Mathieu Petiteaua, riaditeľa výskumu a vývoja spoločnosti Ponant, je konečným cieľom stavby lode získať viac skúseností v oblasti navrhovania a výroby udržateľných plavidiel. Hovorí, že ak bude loď postavená podľa návrhu, podľa výpočtov bude schopná autonómnej prevádzky až mesiac bez doplnenia paliva.
Ak loď nevyužíva veternú energiu, môže plávať rýchlosťou 10 uzlov - približne 18,5 km/h - 15 dní.
Zatiaľ nie je známe, kedy sa z konceptu stane skutočné plavidlo.