Zatiahnuté
Bratislava
Nový Koenigsegg CC850 má 1385 koní a radenie ako s manuálnou prevodovkou: Vznikne len päťdesiat kusov
Zdielať na
Tech

Nový Koenigsegg CC850 má 1385 koní a radenie ako s manuálnou prevodovkou: Vznikne len päťdesiat kusov

Zdroj: Koenigsegg

Pred dvadsiatimi rokmi šiel Christian von Koenigsegg s kožou na trh a svojou rýchlou plackou CC8S natrhol tričko zavedeným výrobcom športiakov. Jeho ohliadnutie späť je úplne geniálne.

​Písal sa rok 2000 a na autosalóne v Paríži sa objavil prototyp vysoko výkonného auta s odnímateľnými strešnými panelmi. Nepochádzalo z Talianska, ale zo Švédska a bolo výsledkom ôsmich rokov vývoja a tvrdej práce. Jeho uprostred uložený osemvalec s objemom 4,6 litra bol od Fordu as kompresorom dával 488 kW (664 koní).

Vozidlo zaujalo zákazníkov a v rokoch 2002 až 2004 bolo vyrobených šesť kusov, nástupcom sa stalo oveľa silnejšie CCR. Práve k svojmu prvému úspešnému vozidlu sa Koenigsegg obracia vo forme limitovanej série duchovného nástupcu pôvodnej CC8S s názvom CC850 – päťdesiatka znamená počet plánovaných exemplárov.

Jeho elegantná kapotáž mnohými smermi odkazuje na originál, vrátane drobných detailov typu tvaru svetiel, vstupov vzduchu na prove a bokoch alebo zadnými svetlami, členenými do troch segmentov na každej strane. Karoséria ale nepôsobí ako jednoduché retro - a pohon už vôbec nie.

Vnútri sa skrýva priamo pri Koenigseggu navrhnutý a postavený päťlitrový osemvalec, dopovaný dvoma turbodúchadlami. Divoký charakter mu dodáva absencia zotrvačníka (rovnako ako u modelu Jasko) a výkon 872 kW (1185 k) na benzín. Pokiaľ ale natankujete E85, na zadné kolesá ide 1018 kW (1385 k) a 1385 N.m. Tieto hodnoty nie sú náhoda, vozidlo totiž váži presne 1385 kg, pomer výkonu a hmotnosti tak činí 1:1.

Radenie je riešené cez deväťstupňovú automatickú prevodovku Lightspeed, ale tá je kombinovaná s technikou, ktorej Koenigsegg hovorí Engage Shifter System. Tá umožňuje manuálne radenie pákou so šesťstupňovou kulisou a spojkovým pedálom, nejde pritom o nejaký lacný elektro-cumlík. V pedáli vraj skutočne cítite odpor spojky, ovládanej hydraulikou. A rovnako tak v ruke prevody pri radení, je tu mechanické spojenie.

Prevody sa mimochodom líšia podľa zvoleného jazdného módu (cestný, okruhový). Celé to však vie fungovať aj v automatickom režime. Christian von Koenigsegg na premiére CC850 uviedol, že vzhľadom na aktuálne predpisy je veľmi ťažké postaviť superauto s manuálom, ale toto je najlepšia dostupná technika pre nadšených vodičov a záchrana manuálu pre budúce generácie.

Súvisiace články