Polojasno
14°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Najúčinnejší Mercedes všetkých čias vytvoril svetový rekord
Zdielať na
Tech

Najúčinnejší Mercedes všetkých čias vytvoril svetový rekord

Zdroj: Mercedes

Mercedes-Benz EQXX prešiel cez tisíc kilometrov na jedno nabitie.

Keď Mercedes-Benz začiatkom roka predstavoval koncept Vision EQXX, chválil sa, že aerodynamický elektromobil zvládne na jedno nabitie prejsť tisíc kilometrov. Teraz dokazuje, že nešlo iba o marketingové reči.

Automobilka totiž EQXX poslala na cestu z nemeckého mesta Sindelfingen cez švajčiarske Alpy a severné Taliansko do mestečka Cassis v južnom Francúzsku. Auto samozrejme vyrážalo s plne nabitou batériou. A bez dobíjania dorazilo do cieľa.

Mercedes navyše tvrdí, že auto išlo bežným spôsobom a v dennej prevádzke. Z Nemecka sa napokon štartovalo v utorok 5. apríla o siedmej hodine ráno a do cieľa EQXX dorazilo ten istý deň o siedmej hodine a 2 minúty večer.

Cesta tak zabrala 12 hodín a 2 minúty – z toho v pohybe bolo vozidlo 11 hodín a 32 minúty. Elektromobil trasu zvládol priemernou rýchlosťou 87,4 km/h, na nemeckej diaľnici išiel najviac 140 km/h, inde sa držal údajne rýchlostných limitov.

Do mestečka Cassis dokonca Mercedes dorazil s 15-percentným stavom batérie a dojazdom okolo 140 kilometrov. Priemerná spotreba predstavovala iba 8,7 kWh/100 km. Automobilka spomína aj počasie, teploty sa pohybovali od 3 do 18 stupňov Celzia, v severnej časti Álp ľahko pršalo. Na regulérnosť potom dohliadala organizácia TÜV Süd.

Mercedes-Benz EQXX predstavuje ochutnávku elektromobility blízkej budúcnosti - minimálne tej v podaní stuttgartského výrobcu s hviezdou v znaku. Združuje preto najmodernejšie technológie, batéria s kapacitou blížiacou sa 100 kWh je o polovicu menšia a o 30 percent ľahšia ako akumulátor s podobnou kapacitou v sériovom modeli EQS.

Aj s rámom, ktorý batériu nesie, tento prvok váži 495 kilogramov. Automobilka v súvislosti s efektívnym akumulátorom hovorí o zvýšení hustoty energie, vyššom obsahu kremíka a pokročilom zložení. Vozidlo tiež využíva 900V architektúru. A zaujímavý je aj údaj o efektivite pohonného ústrojenstva: na zadné kolesá vraj doputuje 95 percent energie.

Mercedes sa tiež sústredil na hmotnosť a aerodynamiku. Koncept váži 1.750 kilogramov. Áno, nie je to málo, ale musíme si uvedomiť, že ide o elektromobil s mimoriadne bohatou a modernou výbavou. Ešte zaujímavejšia je aerodynamika: Mercedes udáva súčiniteľ odporu vzduchu cx = 0,17!

Súvisiace články